0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kimberley French/The CW
Foto: Kimberley French/The CW

Politikens anmelder Henrik Palle skriv, at Ruby Rose er som skabt til Batwoman-rollen med sit klassiske ansigt og sin veltonede fysik. Sexsymbol og superhelt i én og samme servering.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hovedrollen skrider efter kun en enkelt sæson af den tredje mest sete serie

Normalt skriver skuespillere under på flere sæsoner, når de siger ja til at medvirke i de store internationale tv-serier. Ruby Rose, der har portrætteret en lesbisk Batwoman, har sagt op efter kun en enkelt.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den australske skuespiller Ruby Rose har noget utraditionelt opsagt jobbet som hovedrollen i en stor tv-serie efter blot en enkelt sæson.

Det skriver flere internationale medier.

»Jeg har taget den meget svære beslutning, at jeg ikke vender tilbage til ’Batwoman’ i næste sæson«, siger skuespillerinden i en officiel udtalelse.

»Jeg er umådeligt taknemmelig for den fantastiske mulighed, som Greg Berlanti, Sarah Schechter og Caroline Dries har givet mig, og er taknemlig for at være blevet taget så smukt imod i DC-universet«, fortsætter hun.

Ruby Rose portrætterede den nyere inkarnation af Batwoman, den lesbiske Katherine Kane.

I øvrigt den første åbent homoseksuelle superhelt bragt til live på film og tv.

Selv om serien kun har kørt en enkelt sæson, var den overraskende populær. Både i forhold til de andre serier i tv-stationen CW’s superhelteunivers, men også helt generelt.

Den var således den tredje mest sete serie sidste år. Herhjemme kan man se serien på HBO Nordic, og Politikens anmelder Henrik Palle skrev blandt andet, at »Ruby Rose er som skabt til Batwoman-rollen med sit klassiske ansigt og sin veltonede fysik. Sexsymbol og superhelt i én og samme servering«.

Batwoman skal fortsat være lesbisk

Af samme årsag undrer flere sig over Ruby Roses pludselige exit.

Rose mødte en del kritik for at tage rollen, fordi hun ifølge flere fans ikke var »lesbisk nok« til at spille rollen. Det til trods for, at Ruby Rose selv sprang ud som lesbisk allerede som 12-årig, betegner sit eget køn som flydende og også brød igennem som en lesbisk karakter i Netflix-serien ’Orange is the New Black’.

Mario Anzuoni/Ritzau Scanpix
Foto: Mario Anzuoni/Ritzau Scanpix

Australske Ruby Rose har været et queerikon siden hun var vært på australsk MTV i slutningen af 00'erne. Ud over en længere modelkarriere har hun været vært på programmer som 'Australia's Next Top Model' og medvirket i film som 'John Wick: Chapter 2', 'Pitch Perfect 3' og 'The Meg'

Den kritik er dog siden forstummet, og derfor spekulerer flere medier i, om det kan have noget at gøre med de tiltagende farligere arbejdsforhold, serien ser ud til at skabe.

En fra holdet er blandt andet blevet lam fra hoften og ned efter en ulykke, og Rose selv måtte gennemgå en akut rygoperation sidste år for at undgå lammelse efter et fejlslagent stunt.

Der er dog foreløbig ingen officielle årsagsforklaringer på opsigelsen.

Tv-stationen CW udtaler, at der kommer en sæson to med en ny Batwoman. Man vil fortsat gøre alt, hvad man kan, for at rollen skal spilles af en skuespiller fra LGTBQ+-miljøet.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed