0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lucia Odoom: Det tænker jeg om kameraets blik på sorte mænd, der ikke kan trække vejret

I filmkameraets optik er der ingen grænse for, hvad den sorte krop kan stå model til. Og den er på én gang både forbryder og offer.

For 29 år siden filmede George Holliday overfaldet på Rodney King. I dag er kameraet allemandseje og kameratelefoner har filmet et væld af overfald og mord på sorte kroppe. Disse optagelser påvirker måden, vi i det hele taget ser på vold i virkeligheden og i fiktionerne.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Racismen er ikke blevet værre, den er blevet filmet, blev det præcist formuleret af skuespiller Will Smith i et interview med Stephen Colbert i 2016. Og når racismen bliver filmet, virker kameraet både som et forstørrelsesglas, der fremhæver racismens omfang, og som et viskelæder over de mange racistiske mord og overfald, der ikke bliver filmet.

Racismen blev famøst filmet 31. marts 1991, da George Holliday fra sit hjem med sit Sony Handycam 8-millimeter kamera dokumenterede overfaldet på Rodney King. Holliday filmede, hvordan fire betjente bankede og sparkede løs på ham. Og verden fulgte med, da en jury udelukkende bestående af hvide jurymedlemmer året efter frikendte de fire betjente for vold og unødvendig magtmisbrug. Den frikendelse satte Los Angeles i brand og åbnede omverdenens øjne for den amerikanske racisme og politivold.

17. juli 2014 filmede nogen Eric Garner med kameraet fra en smartphone, da politiet anholdte ham for at sælge cigaretter i løssalg. Betjentene holdt ham nede og tog kvælertag på ham, selv om han gentagne gange sagde »jeg kan ikke trække vejret«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«