0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Morten Langkilde/Ritzau Scanpix
Foto: Morten Langkilde/Ritzau Scanpix

Flere 'Matador'-skuespillere samlet til reunion. Fra venstre Per Pallesen, Ghita Nørby, tv-vært Jarl Friis-Mikkelsen, instruktør Lise Nørgaard og yderst til højre Niels Martin Carlsen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Daniel Skjern fra Matador er død, 69 år gammel

Fredag blev Niels Martin Carlsen, der spillede voksne Daniel Skjern i ’Matador’, bisat.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Niels Martin Carlsen, der spillede rollen som den voksne Daniel Skjern i tv-serien ’Matador’, er død, 69 år gammel, skriver ugebladet Her & Nu.

Mediet har fået dødsfaldet bekræftet hos familien.

Niels Martin Carlsen blev bisat fredag, skriver ugebladet.

Niels Martin Carlsen, der var uddannet fra Statens Teaterskole, medvirkede i seks afsnit af ’Matador’.

Her spillede han søn af hovedpersonen Mads Skjern, der ved seriens start kommer til byen Korsbæk, hvor han grundlægger en tøjforretning.

’Matador’ følger livet i Korsbæk fra 1929 til 1947, og Daniel, der ved seriens begyndelse blot er en lille dreng, portrætteres af flere skuespillere i de 17 afsnit, karakteren medvirker i serien.

Han bliver voksen i løbet af serien, og det var den rolle, som Niels Martin Carlsen spillede i seriens fjerde og sidste sæson.

Her er Daniels forhold til sin far et af hovedtemaerne. I serien tager den unge mand til Paris for at lære haute couture. Da han kommer hjem, springer han ud som homoseksuel.

Mads Winther
Foto: Mads Winther

Niels Martin Carlsen droppede hvervet som skuespiller i 1989 på grund af sceneskræk og begyndte i stedet at arbejde som selvstændig taxavognmand.

Det fører til en konflikt i Daniels familie, hvor faren, Mads Skjern, slår hånden af ham, hvorefter Mads og hans hustru, Ingeborg, skændes i en af seriens mere kendte scener.

Scenen er blandt andet kendt for en udveksling om, hvorvidt det er Mads eller Daniel, der er ’syg i hovedet’.

Efter sidste sæson udviklede Niels Martin Carlsen sceneskræk og arbejdede i 1990’erne som taxivognmand, skriver Her & Nu.

Her modtog han jævnligt honorarer for genudsendelser, der i alt har været en større indtægt for ham end selve serien, har han tidligere fortalt mediet.

Her & Nu erfarer, at Niels Martin Carlsen uventet afgik ved døden 27. maj. Det er uvist, hvor denne oplysning stammer fra.

’Matador’ blev produceret i 1978 til 1981 og har udviklet sig til en dansk klassiker og er en af de mest sete danske tv-dramaer nogensinde.

I serien skildres både 1930’ernes depression og Danmark under besættelsen.

Den blev første gang blev sendt i 1978 og er siden blev genudsendt mange gange. Det er blandt andet sket i år, efter at den blev restaureret i 2017.

Serien består af 24 afsnit og er instrueret af Erik Balling efter idé af blandt andet Lise Nørgaard.

Ritzau

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrof