0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anmeldelse af 'Druk': Mads Mikkelsen er magnetisk som et sort hul i rollen som mand i midtvejskrise

Med Thomas Vinterbergs konceptfilm ’Druk’ om fire venner, der mikrodoserer sig til livslyst med alkohol, får vi endelig en dansk komedie, der tager mænds midtvejskrise alvorligt. En god idé, men rusen fordufter i ædruelig dansk realisme uden nye erfaringer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kilde: NORDISK FILM

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et stykke inde i Thomas Vinterbergs komedie ’Druk’ var jeg lettet over, at den ikke var så pjattet som frygtet. Historien om fire venner, der forsøger at drikke midtvejskrisen væk med en filosofisk drukleg, lyder ellers som oplægget til en klassisk dansk folkekomedie. Men humoren lægger lavmælt ud som en lun understrøm i en kærlig og solidarisk udforskning af mænd i 40’erne og deres lykkeløse liv med kone, børn og fast arbejde.

Vi er ellers vant til at se manden i midtvejskrise som en ynkelig figur, der forsøger at løse dybe problemer med lette løsninger. Når han lader hustru og børn i stikken for at fræse væk fra rutinen i en sportsvogn med en liderlig studine på passagersædet, er han et oplagt emne til at udskamme i medier og debatindlæg.

Også i dansk film optræder han oftest i sædekomediens latterliggørende formel, der ikke tager krisen alvorligt som den eksistentielle tilstand, den rent faktisk føles som for manden i midten.

Trilogien ’Klassefesten’ griber til hæmoridehumor i plat komik, der ikke levner Nicolaj Kopernikus, Troels Lyby og Anders W. Berthelsen nogen chance for at forsvare sig mod den stereotype skurkerolle. Ole Christian Madsens forsøg på at inkludere smerten i skilsmissekomedien ’Superclásico’ drukner i spas, og det lyder som en metakommentar, når Anders W. Berthelsen i hovedrollen råber »har alle her taget en klichépille?«.

Selv Mikkel Munch-Fals forfalder til karikaturen i ’Swinger’, hvor midtvejskrisen har mere stådreng end eftertanke. Det var ellers ham, der i sin debutfilm, ’Smukke mennesker’, gik mod grinet og vrangvendte de miserable velfærdsdanskere som ensomme skæbner, der helt uden grund følte absolut intet. Der blev midtvejskrisen udstillet som et menneskeligt vilkår, vi alle kunne spejle os i.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i filmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald