0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Serien, som ingen anede, de trængte så meget til: ’Schitt’s Creek’ er som at blive pakket ind i vat og vugget i canadiske arme

Komedieserien ’Schitt’s Creek’ er ikke hylemorsom og heller ikke traditionelt spændende. Den tager sin lune, luntende tid, og før man ved af det, er man flyttet ind.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
C-More
PR-foto: C-More
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den canadiske tv-serie ’Schitt’s Creek’, som netop har ryddet bordet ved den årlige Emmy-uddeling, har indtil nu været en velbevaret hemmelighed i Danmark. Og det på trods af, at der findes hele seks sæsoner af serien, som nu alle sammen er tilgængelige på streamingtjenesten C More. Serien er skabt af Dan Levy og Eugene Levy, der er far og søn både i virkeligheden og i serien, og som har både det komiske talent, de imponerende øjenbryn og det handsome ydre tilfælles. »Den jødiske Channing Tatum«, som Dan Levys karakter, David Rose, kalder sig selv.

’Schitt’s Creek’ handler om den før så svinerige familie med efternavnet Rose, der har mistet alle sine penge og nu er tvunget til at tage ophold det eneste sted, de har råd, nemlig på et usselt motel i en lille, noller by med det uværdige navn Schitt’s Creek, som faren, Johnny, engang forærede sin søn som en joke. Det eneste, familien nåede at redde med sig, da kreditorerne tømte deres mansion, var deres tøj, og både forretningsmanden Johnny, den livsuduelige, panseksuelle David, hans Paris Hilton-agtige søster og deres fantastisk udgakkede mor Moira – der klæder sig som en gotisk Cruella de Vil med en udtalt parykfetich – krukker rundt i den lille by som diamantklædte zebraer i en miniwesternzoo.

Her blandt folk, der hedder Schitt til efternavn uden at grine, har Dolly Parton-frisurer og begraver alle deres fingre dybt, dybt nede i ostefonduen, skal familien Rose, dårligt hjulpet af deres privilegieblindhed og galoperende neuroser, se deres livsrealiteter i øjnene. Seriens hovedattraktion Moira (Catherine O’Hara), der engang var en feteres soapskuespillerinde, ser mest bare dybt i pilleæskerne og forsøger at gardere sig mod den brutale virkelighed ved at gå i en form for hi i motelværelsets skab. »Åh Gud, jeg ville slå ihjel for et godt koma nu«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«