0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

Hun skriver, spiller og instruerer selv: Radha Blank er ankommet til filmverdenen med en mission. Og masser af grin

Selvbiografisk Sundance-vinder rapper sig stærkt ind i tidens vigtige repræsentationssamtale.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kilde: NETFLIX

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Radha er manuskriptforfatter, hun har vundet dramatikerprisen 30 under 30 for sit lovende talent, men nu er hun blevet 40, og hun kæmper fortsat med at slå igennem. For at kunne betale huslejen til den skotøjsæske, hun kalder sit hjem i New York-bydelen Harlem, underviser hun unge i drama og manuskriptskrivning, men hun må kæmpe for at få deres respekt. Hvorfor skal de tage imod råd fra en mislykket forfatter?

Da hendes ven Archie skaffer hende et skrivejob hos den kridhvide teaterproducer Josh Whitman, må Radha gå på kompromis med sine kunstneriske og politiske idealer. Whitman (eller white man) får tidligt ’race-splainet’ til Radha, at man altså overhovedet ikke kan mærke, at det er en sort kvinde, der har skrevet det stykke, hun har givet ham, ’Harlem Ave’. Det reagerer hun knap så hensigtsmæssigt på. Og hun må kigge sig om efter nye veje at gå med sine ambitioner. »Skal jeg skrive en slavemusical? Eller et all-white teaterstykke?« spørger hun med ironien dryppende fra stemmen.

Radha har noget på hjerte. Hun vil skrive om, hvordan det er at være en 40-årig sort kvinde i New York og i en kunstverden. Det eneste sted, hun kan fortælle alt dette, er, når hun rapper. Da hun var yngre, skrev hun rim hele tiden, men hun har lagt det bag sig. Indtil hun beslutter sig for at opsøge en ung fyr ved navn D, der lavet beats og hjælper aspirerende rappere på vej. Her genopfinder Radha sig selv som RadhaMUSPrime. Men er det i hiphop eller på teatret, at hun skal bruge sin stemme?

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«