0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anmeldelse: Fremragende debutfilm om kræftramt pige trækker i tårekanalerne

Australsk cancerkomedie gør erindringens kunst efter og viser kun det vigtige.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kilde: ANGEL FILMS

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tårerne er ikke til at komme udenom. Shannon Murphys fremragende spillefilmdebut handler om en ung pige på 16, der er dødeligt syg. Det er der intet som helst sjovt ved.

Alligevel følges tårer og smil gerne ad i de talrige scener, hvor både pigen Milla og hendes forældre håndterer den dødsensalvorlige situation ved først og fremmest at glæde sig over det, der er. Lige nu. Og skulle man så frygte, at den australske film oversvømmede publikum med følelsesfede carpe diem-øjeblikke, kan man tage det roligt, for humoren er de sorgrige sceners redningsvest.

Faktisk er der ukarakteristisk lidt sentimentalitet knyttet ind i fortællingen om afsked og den forestående sorg for de efterladte i ’Milla’. I filmens første scene møder hun den 23-årige Moses, der sælger og tager stoffer, har ansigtstatoveringer og en tvivlsom hygiejne. Han giver hende sin T-shirt til at holde for næsen, da Milla pludselig får næseblod. Og selv om Moses hverken lugter eller ser ud som den typiske prins på den hvide hest, drages Milla af ham. Af hans frygtløs- og umiddelbarhed. Han fascineres til gengæld af hendes guldglitrende hår – sikkert fordi han er høj. Men der er skabt en forbindelse, og snart har han klippet hende korthåret, så hun er parat til endnu en gang kemobehandling.

Der er endnu en scene i ’Milla’, hvor det at hjælpe med frisuren bliver en ømhedsmarkør. Millas far hjælper en nyindflyttet, gravid nabo med at skifte en pære og får stød. Hun tilbyder, i et befippet forsøg på at gøre skaden god igen, at give ham lidt voks i håret. Det stritter efter stødet, mener hun. Det er en af mange øjeblikke i filmen, hvor omsorgen træder frem i detaljen, i en lille gestus, en kort berøring. Det er det, vi husker. Det er sådanne episoder, vores erindringer er bundet sammen af. Og det er dét, dramaturgien spejler.

Filmen er nemlig fortalt i nedslag. Ofte indledes en ny scene med en overskrift i en skarp slikfarve: ’Da Milla mødte Moses på perron 4’ eller ’Forelskelse, del 1’. Mellemregninger er klippet væk, ligesom vi selv klipper de ubetydelige og kedelige til-og-fra-scener ud af vores egen erindringer. Og selv om filmen har en solid længde på to timer, bliver de mange, mange scener ikke flimrende og forvirrende, fordi de holdes sammen af en lang smuk tone af let livslyst.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!