0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Med fænomenalt skuespil blev 'Ulven kommer' det mest besættende DR-drama i årevis

Med ’Ulven kommer’ har DR vundet stort ved at satse så kompromisløst på et drama, der er milevidt fra den eskapistiske underholdning, man kan finde mange andre steder på tv. Skuespillet har været i en klasse for sig.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Peter Plaugborgs gorillastærke skikkelse var til sidst reduceret til en dræbermaskine, som jagede sine ofre gennem hække og over haver, så man sad og frygtede for deres liv.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Så kom ulven endelig. Siden andet afsnit har man ikke været i tvivl om, at Simon var voldelig anlagt, men det har været usikkert i hvilken grad. Hollys historie blev afsløret som en løgn, men hun løj for at beskytte sin mor, Dea, fra flere tæsk, og her i sidste afsnit måtte hun så flygte sammen med Dea og lillebror Theo fra familiefaren, som i Peter Plaugborgs gorillastærke skikkelse nu var reduceret til en dræbermaskine, et instrument for Simons værste instinkter.

Det mindede om en slasherfilm, hvor de kommende ofre jages af en seriemorder gennem hække, over haver og ind i redskabskure, hvor de kan stå og holde vejret, mens monsteret lurer et sted derude. Jeg holdt vejret med dem, og det gør jeg ikke altid i en slasherfilm. Men her var der opbygget så trykkende en stemning over otte afsnit, at jeg frygtede for deres liv, fordi jeg var kommet til at holde af dem. Serien har fra start til slut taget sig tid til at dyrke uroen i vores brystkasser, så den kunne slå rødder og nu sad stramt om struben, mens ulven nærmede sig.

Historien om en voldsramt familie og sagsbehandleres dans med systemet har vakt debat om DR’s dramasatsninger, der kritiseres for at være alt for alvorlige, triste, socialrealistiske og kedelige efter de seneste år, hvor ’Herrens veje’, ’Når støvet har lagt sig’ og nu ’Ulven kommer’ har dræbt søndagshyggen med palisanderbrun realisme, der er lige til at gå i seng over.

Den udtalte ambition for DR Drama har været at spejle danskernes hverdag med alt, hvad det indebærer af kævl ved køkkenvasken og kammerspil med kommunale paragraffer. Det er et konsekvent valg, og med ’Ulven kommer’ vinder DR stort ved at satse så kompromisløst på et drama, der er så langt fra den eskapistiske underholdning, man kan finde mange andre steder på tv.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«