0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny Disney Pixar-film har kæmpet med netop dette spørgsmål: Hvor stor må en sort mands næse være i en børnefilm?

Siden Pixar fandt på, at den nye film ’Soul’ skulle have deres første afroamerikanske frontfigur, har diskussionen om sortes repræsentation i kunsten ændret sig. Især med Black Lives Matter. Instruktør og forfatter Pete Docter måtte derfor spørge, hvor stor en sort mands næse må være, når den også skal være autentisk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Disney Pixar
Foto: Disney Pixar

Hovedrollen i den nye film 'Soul' skulle jagte en karriere. Da det først var besluttet, at han skulle være jazzmusiker, var der ingen vej udenom, så skulle han også være sort. Det blev der hyret mange folk ind for at være med til at beslutte.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Egentlig skulle der slet ikke have været en afroamerikansk mand med i Disney Pixars nyeste animationsfilm ’Soul’.

Da manden bag historier som den første ’Toy Story’, ’Op’ og Pixars seneste oscarvinder, ’Inderst inde’, Pete Docter, oprindelig skrev synopsis til filmen, havde en rebelsk og endnu ufødt sjæl med det simple navn ’22’ hovedrollen. En både visuelt og karaktermæssigt mere klassisk Pixar-figur.

»Jeg ville gerne undersøge, hvor vores personligheder kommer fra. Er det noget, der er prædefineret, eller kommer den, når vi er i verden? Og her virkede karakteren 22 som den rigtige hovedkarakter, for hun vil ikke ned til Jorden. Hun tror ikke, det er det værd. Og her tænkte vi så, at den bedste måde at overbevise hende på ville være at parre hende med en, der allerede havde levet«, fortæller Docter, da Politiken interviewer ham over Zoom i et af årets sidste coronavenlige interviews.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«