0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

3 hjerter: Portrættet af den virkelige seriemorder er imponerende, men 'Des' savner dybde

’Des’ er et velfungerende og isnende portræt af ondskabens banalitet i skikkelse af en skotsk seriemorder. Men serien er samtidig en forspildt mulighed for en mere analytisk nysgerrig granskning af samfundet omkring den opmærksomhedssugende morder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Foto fra serien/C More
Foto: Foto fra serien/C More

David Tennant, der her i Danmark er bedst kendt for sin rolle i 'Broadchurch', leverer et isnende portræt af seriemorderen Dennis Nilsen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Dennis Nilsen – Des – var en nekrofil, skotsk seriemorder, der i årene 1978 til 1983 myrdede i hvert fald 12 drenge og unge mænd i London, inden han blev anholdt. Det blev han kun, fordi naboerne klagede over tilstoppede afløb til udlejeren, som fandt menneskerester i kloakken og kontaktede politiet.

Nu er historien om den kuldegysningsfremkaldende sag, der med et tabloidt udtryk ’rystede nationen’ blevet dramatiseret med David Tennant i rollen som den komplet følelsesforladte Dennis Nilsen. En serie, der ligesom ’Efterforskningen’ herhjemme har givet anledning til en diskussion om, hvordan man bør behandle den slags sager i fiktion – hvis overhovedet.

Det særlige ved ’Des’ er det klokkeklare fokus på gerningsmanden. Des er hovedpersonen, og det er samtalerne mellem ham og hans biograf, Brian Masters, der danner grundlag for ikke bare Masters’ prisbelønnede biografi ’Killing for Company’, men også for tv-serien.

I første af tre episoder tilbringer vi det meste af tiden i et forhørslokale, hvor politimændene Peter Jay (Daniel Mays) og Geoff Chambers (Ron Cooks) vantro lægger øre til, at Nilsen tilstår 15-16 mord på primært unge, hjemløse mænd og opruller dem i gruopvækkende detaljer, der matcher de fund, der er gjort i Nilsens lejlighed, som er et regulært rædselskabinet af hengemte lig. Kroppe i skabe og under gulvbrædderne. Et hoved i en gryde på komfuret. De prøver at finde ud af, hvilke aspekter han finder nydelse i, men parteringen og kogningen og udskylningen af ligdele i toilettet er bare oprydning.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«