0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Henrik Palle: Det er hårdt at se, hvordan Diana pines og plages

Fjerde sæson af pragtserien ’The Crown’ er som de forrige blændende smuk og eminent velspillet. Og de indledende manøvrer til tragedien, der endte i et annus horribilis, gøres med lady Dianas entré på de bonede gulve.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Slutningen af 1970’erne og begyndelsen af 1980’erne var en svær tid for Storbritannien. Økonomisk nedtur. Arbejdsløshed. Swinging London var en død sild, og når Sex Pistols sang ’God Save the Queen’, mente de det ironisk og slet ikke venligt. Og for at det ikke skulle være løgn, optrappede den irske befrielseshær, IRA, sine væbnede aktioner mod civile mål i England. Desuden havde tronarvingen prins Charles af Wales meget vanskeligt ved at udse sig en hustru, fordi han havde lovlig travlt med barndomsveninden og ungdomskæresten Camilla Parker Bowles, der var gift til anden side efter instruks fra ingen ringere end prinsens egen åndelige stedfader, Dickie, alias jarl Mountbatten af Burma.

Alle disse trængsler og flere til ser man i fjerde sæson af ’The Crown’ spejlet i dronning Elizabeth II’s midaldrende ansigt, når hun i fuld uniform sadler op og rider til skue for folket. Så kontrasten er tydelig, når hun i privaten, på slottet Balmoral, galopperer af sted over de åbne vidder i det skotske højland. Her er det en fri og ubekymret dronning, der glædes ved naturen og vidderne.

Den militante irske nationalisme ender med at koste Mountbatten livet. Han myrdes af en bombe på en hummerbåd. Til gengæld vælges købmandsdatteren og kemikeren Margaret Thatcher til premierminister for Det Konservative Parti, og med hende ved roret tager nationen hul på en spareøvelse, der får Poul Schlüters kartoffelkur til at ligne opdækningen til en traditionel dansk julefrokost.

Det helt centrale omdrejningspunkt for fjerde sæson af Peter Morgans storladne serie om kvinden, der bærer kronen, er imidlertid en ung uskyldig og aldeles bedårende smuk kvinde, Diana Spencer. Og første gang vi – og don juanen Charles – møder hende, er hun klædt ud som et træ, fordi hun skal til teaterprøve på skolen, hvor en opførelse af Shakespeares ’En skærsommernatsdrøm’ er ved at løbe af stablen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«