0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Fra bondeknold til præmiejurist: Det går allerede galt i titlen på dette drama om en mønsterbryder

Filmen om et misbrugerbarn og bondeknold, der bliver præmiejurist, provokerer med sin nemme ’løsning’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Film kan godt være interessante uden at være helt vellykkede; fængslende undervejs uden til syvende og sidst at være overbevisende. I dette tilfælde belyser allerede titlen noget af problemet: En social rejse fra at være underklasse og barn af en misbruger til at blive præmiejurist fra Yale, et af USA’s fornemste universiteter, lyder ikke umiddelbart som et emne for den ’bondeknoldens klagesang’, som titlen istemmer.

Vel snarere anledning til en glædeshymne, så meget des mere som det er ’bondeknolden’ selv, der er fortællerstemmen, og som altså i den grad har fået sit på det tørre.

James David Vance hedder den i dag 36-årige familiefar og mønsterbryder, hvis bestseller af en selvbiografi har vakt en del politisk debat i USA. Og som nu er filmatiseret af den drevne Ron Howard, der før har filmet autentiske historier så gribende som ’A Beautiful Mind’ om den matematiske nobelpristager John Forbes Nash, så borende som ’Frost/Nixon’ om tv-samtalerne efter Watergate-afsløringerne og så medrivende som ’Rush’ om formel 1-kørerne James Hunt og Niki Laudas rivalisering. Foruden dokumentarer om blandt andre The Beatles og Luciano Pavarotti.

Den gode historie om J.D. Vances brud med den sociale arv fængsler også i Howards arrangement, hvis ramme er et par afgørende døgn i den nybagte juridiske kandidats liv: Jobinterviewet i New Yorks førende advokatfirma venter, men kan han nå hjem til det og kæresten (hun er indvandrerbarn på samme sociale mobilitetsstige), når han samtidig skal forhindre sin uligevægtige mor hjemme i Middletown, Ohio, i at tage stoffer og begå selvmord?

Hvordan det er endt så skidt for den begavede og livsglade kvinde og så meget bedre for hendes søn, belyses så i kvarterlange eller glimtkorte flashbacks til den forrevne barndom, inklusive ferierne i bedsteforældrenes hjemstavn – hos netop de der hillbillies i Kentucky.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«