0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Excentrisk satiriker fortæller om New York i ny Netflix-dokumentar: Hun elsker jazz og cigaretter og foragter forældre, der går op i sikkerhedsseler og sukkerpolitik

Martin Scorsese har sat sin ven og sit idol, forfatteren og historiefortælleren Fran Lebowitz stævne, og det er der kommet tør satirisk newyorkercharme ud af.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Netflix
Foto: Netflix
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er noget helt vidunderligt ved at se manden, der har lavet nogle af vores tids bedste, men mest ubehagelige og voldelige film (’Taxi Driver’, ’Goodfellas’, ’Cape Fear’, ’The Departed’, osv.), sidde og klukle sig igennem den ene samtale med Fran Lebowitz efter den anden.

Martin Scorsese er ud over at være en af verdens bedste filminstruktører tydeligvis den newyorkerbaserede satiriker og forfatters allerstørste fan, at dømme efter den måde hans skuldre hopper op og ned på, hver gang hun åbner munden, og endnu en knastør sætning falder ud: »Bare en enkelt tur i subwayen ville forvandle Dalai Lama til en vanvittig rasende galning«.

Titlen ’Pretend It’s a City’ er Lebowitz’ råd til alle, der bevæger sig rundt i New York, som om de befandt sig hjemme på Lars Tyndskids mark eller med snuden nede i deres mobiltelefon. Vi ser hende vandre rundt i byen i sit ikoniske blazer-jeans-og-cowboystøvle-look og skumle og himle, hver gang nogen støder ind i hende. Det er her i den umulige evigt (til det værre) forandrende sig by, hun tanker op på den irritation over andre mennesker, som er hendes analytiske og humoristiske brændstof. Det er galvaniseret brok som en slags kunstform.

Hovedomdrejningspunktet i den syv episoder lange dokumentar om Fran Lebowitz er byen, som hun flygtede til som ung fra den jødiske middelklassefamilie i New Jersey, som – ligesom man gjorde i alle andre familier dengang i 1950’erne – havde opdraget hende til først og fremmest at være en mands hustru. New York var den barske favn, hun landede i. »En af grundene til, at unge homoseksuelle mennesker kom til New York dengang, var, at de var homoseksuelle«, forklarer hun, før hun leverer seriens absolut bedste oneliner: »Det skabte en masse vrede homoseksuelle. Og der er intet bedre for en by end en tæt befolkning af vrede homoseksuelle«.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«