0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dristig og sexet satire vinder virtuel Berlinale

Den store tyske filmfestival viste, at sex ikke er gået af mode i identitetskampens og coronaens, tid og hyldede kvinders ret til en fri seksualitet, der også kan inkludere porno.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Sivliu Ghetie
Foto: Sivliu Ghetie

I årets rumænske vinderfilm på den virtuelle Berlinale må skolelæreren Emi, spillet af Katia Pascariu, kæmpe for sin seksuelle frihed.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forgæves var det ikke, at instruktøren Radu Jude lod skolelæreren Emi slås for sin ret til at optage en pornofilm med sig selv og sin mand, der vises i starten af den rumænske film med den engelske titel ’Bad Luck Banging or Loony Porn’. Den dristige og satiriske film vandt nemlig den største pris, Guldbjørnen, som bedste film på årets virtuelle udgave af Berlinalen.

Filmen, hvori Emi (Katia Pascariu) under pandemien må slås for sin fortsatte ansættelse på skolen, da pornofilmen lækkes til elever, forældre og kolleger, tør med sin satire gå i rette med både moralsk snæversyn, identitetspolitikkens blindgyder og coronapolitiets utrættelige indsats. Som juryen på Berlinalen siger i sin begrundelse: »Den indfanger på lærredet selve indholdet og essensen, krop og sjæl, værdierne og de rå realiteter i vores tid ... Det gør den ved at provokere tidsånden, slå til den og udfordre den til duel ... Det er en gennemarbejdet, men også en vild film«.

Ved et improviseret møde med oprørte kolleger og forældre i skolegården må Emi bag sit mundbind forsvare indspilningen af den private pornofilm fra ægteparrets soveværelse. Som mange andre kvinder i filmene på den virtuelle filmfestival kæmper hun for retten til at have sin egen seksualitet i fred og dele den med dem, hun lyster, køn og andre identiteter uagtet. På den led har Berlinalen endnu en gang været båret af feminisme og stærke kvinder, mens mændene i moderne film fra – oftest – uafhængige produktionsselskaber verden over har svære tider.

De er enten fanget i gamle rutiner og mønstre, fordrukne tabere, svigefulde, voldelige eller alle dele på en gang. Selv når mændene vil være forestående og støttende, viser de sig at have skumle baggrunde eller hensigter.

Men der er trods alt en undtagelse. I den anonyme, tyske industriby Stadtallendorf. Her har Herr Bachmann stået eller siddet bag sit kateder med en gammel T-shirt med heavylegenderne AC/DC på brystet, en af sine farvestrålende huer over den skaldede isse og et gråt skæg i de sidste 17 år. I de sidste af dem fulgte dokumentaristen Maria Speth den 65-årige lærer med fornavnet Dieter med sit kamera.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i filmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed