0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Unge mænd i gamle biler: En helvedes karl klarer ensomhed på forbilledlig elendig vis i sympatisk ungdomsserie fra utkants-Norge

Den norske fartbølle Glenn-Tore er omdrejningspunktet i ny norsk ungdomsserie, der kan ses på dr.dk. Han har problemer med kærligheden, men det er han godt nok ikke meget for at indrømme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Glenn-Tore (spillet stærkt af Odin Waage) elsker sin Volvo. Men han elsker også stadig sin ekskæreste, og det håndterer han ikke vildt godt. Pr-foto: DR

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Fire gutter sidder i en bil og diskuterer energidrik. Er Burn bedre end Energy? Og er der egentlig tyretis i RedBull?

Bag rattet i den vinrøde Volvo 240 med de 17 Wunderbaum-træer dinglende i forruden sidder Glenn-Tore, også kendt som GT. Han er førerhannen – den unge blonde bygdkonge blandt sine jævnaldrende. Han er en helvedes karl på fire hjul, men også lidt af en knudemand in the making.

’Benzin i blodet’ er den friskfyragtige danske oversættelse af den norske ungdomsserie ’Rådebank’. Det betyder motorbanken. Og der er da også uro i både bil og fører her. Serien skildrer livet blandt de unge i lillebyen Bø i Telemarken og giver et forfriskende blik ind i utkants-Norges fartglade ungdom.

Serien er sympatisk og ret godt selskab. Problemet med ’Benzin i blodet’ er bare, at første sæson, som denne anmeldelse er baseret på, er en meget lille historie, som bliver fortalt med store, fede arketyper. Den sammenbidte helt. Den renfærdige præstedatter. Den skøre buttede ven. Den rå drengepige. Og det er lidt synd, når nu serien har det meget fine ærinde at belyse, hvor svært det kan være at tale om sine følelser, når man er meget bedre til at lave seje mandeting.

For det er GT. Han arbejder som mekaniker og er ved seriens begyndelse blevet forladt af sin kæreste, benævnte præstedatter Ine, der energisk tramper rundt på en symbolladet elcykel iført blomstrede sommerkjoler. Hun stjæler æbler fra en plantage og lige ned i Fjallraven-rygsækken, når hun skal gøre noget vildt.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«