0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Militærhistoriker: Derfor holder Spielbergs amerikanske krigsserie stadig efter 20 år

Siden ’Kammerater i krig’ fik premiere i 2001, har tv-serien som genre fået en ordentlig overhaling. Men det amerikanske Anden Verdenskrigs-drama holder i den grad til et gensyn. Vi har genset de 10 afsnit i anledning af 9. april og lader militærhistoriker og forfatter Jakob Sørensen forklare, hvorfor serien har klassikerstatus.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Fra tv-serien 'Kammerater i krig'/Allstar Picture Library/Hbo
Foto: Fra tv-serien 'Kammerater i krig'/Allstar Picture Library/Hbo

Noget af det særlige er, at medlemmerne af Easy-kompagniet i serien ligner de oprindelige elitesoldater. Her er Carwood Lipton såret. Han spilles af musikeren Donnie Wahlberg.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den unge tyske soldat sidder i det høje græs lige på den anden side af en bakke i landskabet ved Arnheim i Holland, da den amerikanske major Richard Winters fra Easy-kompagniet får øje på ham. Amerikaneren affyrer sit våben og rammer tyskeren i brystet for straks efter at fortsætte angrebet på en større gruppe SS-soldater.

Tyskeren er fjenden, og fjenden skal dø. Og sådan ser vi drabet første gang. Men noget forandres den dag i begyndelsen af oktober 1944, og ligesom Winters hjemsøges af øjeblikket, hjemsøger det også os, der ser serien ’Kammerater i krig’ (på engelsk ’Band of Brothers’).

Winters kan ikke ryste oplevelsen af sig, og drabet udspiller sig siden hen langsomt og detaljeret i hans erindring. Vi ser, hvordan den tyske soldat rejser sig og vender sig mod Winters med sit åbne drengeansigt og et smil, som når man forventer at møde en ven, for så, i et rædselssekund, at indse, at mennesket foran ham, denne amerikaner på bakkekammen, vil tage hans liv.

Dette er krigen i al dens gru, drabet bliver et forstyrrende meningstab for Winters, og i filmhistorien er og bliver scenen et ægte ptsd-moment. I år er det 20 år siden, at serien havde premiere, og i anledning af besættelsesdagen har vi genset den.

»’Band of Brothers’ står stadig som det bedste bud på en tv-serie om Anden Verdenskrig med tv-udgaven af ’Das Boot’ fra 1980’erne som en tæt rival. Vi har aldrig siden været så tæt på krigen for den almindelige soldat i verdenskrigen«, siger militærhistoriker og forfatter Jakob Sørensen

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«