0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det sociale medie TikTok lancerer filmfestival

Med The TikTok Toho Film Festival 2021 forsøger det omdiskuterede sociale medie at tiltrække unge talenter til platformen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Frank Hoermann/sven Simon/Ritzau Scanpix
Foto: Frank Hoermann/sven Simon/Ritzau Scanpix

App'en TikTok, der er kinesisk ejet, er fra 2016 og er i dag downloadet mere end 2 milliarder gange.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det sociale medie TikTok, hvor brugerne kan dele små videobider med hinanden, lancerede torsdag en filmfestival. Det sker i et samarbejde med Japans største filmproduktionsselskab, Toho, og med det erklærede formål at tiltrække unge talenter til platformen.

Det skriver blandt andre amerikanske Variety.

The TikTok Toho Film Festival 2021 vil modtage bidrag til konkurrencen fra 12. april til 31. maj. Videoerne skal have en varighed på mellem 15 sekunder og 10 minutter og skal uploades til TikTok. Alle platformens brugere fra hele verden kan deltage i konkurrencen.

En jury bestående af bl.a. den japanske filminstruktør Takashi Miike vil først udnævne ti finalister og sidenhen den endelige vinder. Konkurrencens vinder vil blandt andet modtage en vinderpræmie på 4.500.000 japanske yen svarende til godt en kvart million kroner.

Derudover vil der også være en publikumspris, der afgøres på samme måde som ethvert andet slag på sociale medier afgøres, med antallet af ’views’ og ’likes’.

TikTok-appen, der på verdensplan er blevet downloadet mere end 2 milliarder gange, ejes af det kinesiske selskab ByteDance.

Platformen har været genstand for heftig kritik på grund af appens massive indsamling af data fra de oftest meget unge brugere.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i filmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«