0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Dansk films største krukke er tilbage som selvbevidst stilist

Efter folkefesten med ’Journal 64’ og ’Spies og Glistrup’ vender Christoffer Boe tilbage til de smallere formeksperimenter med en af sine hidtil bedste film.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det ligner en selvironisk reference, når Christoffer Boe lader gourmetkokken Carsten stå og finjustere en af de sirlige retter, han håber vil indbringe en michelinstjerne. Et stramt styret kunstværk arrangeret med pincet og omtanke.

Kokkens kone, Maggie, tager en bid og er ikke helt tilfreds. Hun skiller rettens elementer ad og arrangerer dem separat på tallerkenen. »Lad publikum selv om at samle og smage«, siger hun. Han smiler og svarer indforstået: »Slip kontrollen«. Som om han minder sig selv om en vigtig lære, han har det med at glemme.

Christoffer Boes film er ultrakontrollerede og sammensat med både pincet og omtanke, og tematisk har de kredset om kunstnere, der fortaber sig i skabelsesprocessen, fordi de ikke kan slippe kontrollen. Under sit foretrukne instruktørnavn, Hr. Boe, har han lavet syrligt selvbevidste film, hvor det konstruerede formsprog har styret vores blik i netop den retning, han har ønsket det.