Jeg suger uvilkårligt varmen forslugent til mig, da jeg kommer ud fra ’Arctic’, hvor man i 97 minutter følger Mads Mikkelsen kæmpe mod naturens overmagt.
Mikkelsen har selv kaldt de 19 dages optagelser for de mest strabadserende, han nogensinde har været med til. Det tror jeg såmænd gerne efter at have set den brasilianske debutant Joe Pennas forfrosne overlevelsesdrama.
Den karismatiske danske verdensstjerne er elsket i Cannes. Berømmet for sin fysiske spillestil og en kende berygtet for sin mumlende replikstil. I ’Arctic’ får han brug for al den fysik, han kan mønstre, og replikkerne er få og består som regel enten i et dybfølt »Fuck!« eller et besværgende »It’s okay«.
Mere har man sådan set heller ikke brug for, når det gælder om at bide tænderne sammen, lægge sig i selen og ikke lade sig slå ud af modgang.
På dragtens navneskilt kan man se, at Mikkelsens figur hedder Overgaard, men det er underordnet. Han er en mand, som er styrtet ned med sit fly. Han har allerede kæmpet i dagevis, da han ser en redningshelikopter dukke op. Blot for at se den blive knust mod is og klipper af voldsomme kastevinde.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her