0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ode til et æsel – hi-haaa

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lyt til sproget, lyder opfordringen, og ganske rigtigt synes jeg snart, at jeg kan ane nye nuancer og rytmer i æslets skryden. Hi-haaa! Det er vel ikke den mest graciøse lyd i verden og måske en af grundene til, at æslet som regel får påhæftet mindre klædelige prædikater. Stædig som et æsel, hedder det, og noget er der om snakken, når det tætbyggede dyr sætter hovene i og nægter at lade sig rokke ud af flækken. Hvilket måske er meget forståeligt, når man i tusindvis af år er blevet brugt som trofast lastdyr, men stadig bliver skidt behandlet.

’Do Donkeys Act?’ er indspillet over fem år på æselrefugier i fire lande. Her kan forsømte og mishandlede æsler komme til hægterne, men det er en historie, man kun får indirekte i denne æselportrætfilm, der springer forklaringerne over til fordel for en poetisk speak. Et langdigt af en ode til æslet skrevet til filmens billeder og fremført af Willem Dafoes mørke fløjlstemme.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere