0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Under gulvet

Jeff Bridges og Kim Basinger er strålende i bemærkelsesværdig filmatisering af en John Irving-roman - eller noget af den.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kim Basinger yder sin bedste præstation siden Curtis Hansons 'L.A.Confidential' i rollen som forfatterhustruen Marion. - PR-foto

Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En lyd som nogen, der prøver på ikke at lave en lyd. Det er en lille dreng, der hører den uhyggelige lyd, der ikke er en lyd, inde bag væggen. Det er den slags ting, der kan ske i en børnebog.

Mange af de mest uhyggelige bøger er børnebøger. Fordi de tager børns fornemmelse for uhygge alvorligt. 'A Sound Like Someone Trying Not To Make a Sound' er faktisk titlen på en børnebog af John Irving.

John Irving, hvis roman 'A Widow for one Year' er bogen bag filmen 'The Door in the Floor'. I filmen hedder den berømte forfatter af indsigtsfulde og uhyggelige børnebøger Ted Cole. En af Coles bøger er 'The Door in the Floor'. En fortælling om mørke og lukkede rum og om fristelsen til at opsøge det ukendte og farlige.

Ted Cole er god til at lytte og svare, når børnene er bange og stiller spørgsmål ud i natten. Dér opstår hans historier. Om natten, når de bange børn er i mørket.

Cole og hans smukke hustru, Marion, bor sammen med deres 4-årige datter, Ruth, i en idyl på Long Island. Men intet er idyl bag facaden, opdager den unge studerende Eddie, da han som næsegrus beundrer af Cole får tjansen som den berømte forfatters assistent og lærling i en sommerferie.

Cole og hans hustru bærer rundt på et stort mørke. De har mistet begge deres sønner. Huset er bygget om til en slags mindestue med den 4-årige Ruth som tragisk kustode for mindet om de store brødre, hun aldrig har kendt.

Ægtefællerne reagerer forskelligt på deres sorg. Cole lever som ryggesløs libertiner og tjatter sit talent bort. Marion går rundt som en smuk forstening. Et aftryk af noget, der engang var levende. Men måske kan hun vækkes til live?

Den unge Eddie falder i hvert fald pladask, og så begynder et trekantsdrama, der skiftevis er komisk, tragisk og rørende. Historien om forfatterspiren Eddie, der bliver klogere på livet, er ikke en atypisk Irvingfortælling. Det atypiske er den dristige fremgangsmåde i filmatiseringen.

Tod Williams har simpelthen med Irvings velvillige assistance taget den første tredjedel af romanen og smidt resten væk. Resultatet vækker til eftertanke. Ikke mindst med henblik på en filmatisering som