0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bornedal har trukket tænderne ud på '1864'-film

Biografversionen af tv-serien ’1864’ fremhæver de storslåede kampscener, men er renset for alt det kontroversielle.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Per Arnesen
Foto: Per Arnesen

Grafisk. Kampscenerne i ’1864’ er af en kaliber, der tåler sammenligning med film som ’Saving Private Ryan’. Helt i særklasse i dansk filmhistorie.

Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det tunge skyts blev kørt i stilling, da Ole Bornedals store tv-serie om ’1864’ rullede hen over de danske tv-skærme. Bornedal fik nationalromantikerne til at skære tænder og mange andre til at ryste på hovedet. Havde man frygtet et DF-bestillingsarbejde i DR-regi, kunne man selvfølgelig ånde lettet op.

Det er jo nærmest Bornedals natur at pirke til den danske selvgodhed og stikke til den nationale selvforståelse.

Men også Bornedals æstetik udfordrer. Hans forkærlighed for overgearet skuespil og for at kombinere det barokke og grimasserende med det visuelt overdådige er omstridt. I Danmarks dyreste tv-serie var især to af Bornedals valg kontroversielle.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere