0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En troværdig, men oversentimental fortælling om at være transkønnet

'Den danske pige' viser en persons kamp med og for sit skønne selv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Dramaet 'Den danske pige' foregår i København i 1926. Da den danske kunstner Einar Wegener sidder model iført kjole til hustruen Gerdas maleri dukker hans sande identitet, kvinden Lili Elbe, op. En transformation, der ikke kun indebærer Einars metamorfose fra mand til kvinde, men også en radikal ændring af ægteskabet, tager sin begyndelse. Gerda accepterer sin elskede for den, hun er, og støtter samtidig Lilis beslutning om at fuldende forvandlingen fysisk. Men for hvert skridt Lili tager i sin banebrydende udvikling, må Gerda langsomt sige farvel til det menneske, hun giftede sig med. Kilde: UIP

Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I instruktør Tom Hooper og skuespiller Eddie Redmaynes fortolkning af 1920’ernes danske transkvinde Lili Elbe er det Lilis (og altså Redmaynes) skønhed, der er filmens overbevisende transformative kraft.

Det ser vi i skildringen af Lilis bohemeliv i København som landskabsmaleren Einar Wegener, og vi ser det under hendes hårde og åbenbarende sociale og fysiske transition til den kvinde, som ’Einar’ har undertrykt siden barndommen i Vejle.

Det er den slående yndighed første gang ’Einar’ på hustruen Gerdas kække opfordring møder op til en fest udklædt som ’kusinen Lili.

Det er Lilis blege, fregnede hud, der gyser, første gang hustruen Gerda lader Lili give sig hen til sin femininitet i sengen. Det er de elegant svungne, slanke hænder, der indrammer Lilis ansigt, når hustruen Gerda skal male hende.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter