0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rå gyserfilm lykkes med at gøre horror til kulturkritik

I 'Shelley' kan man godt være ond, selv om man lever økologisk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I filmen 'Shelley' ankommer rumænske Elena til sine nye arbejdsgivere Louise og Kasper, der bor dybt inde i en svensk skov. Parret har valgt at lægget afstand til den moderne dagligdag og lever et simpelt liv uden mobiltelefoner og elektricitet. Louises store drøm er at få et barn, hvilket hun har prøvet adskillige gange uden held. Derfor indgår hun en aftale med Elena, der skal være rugemor mod en klækkelig betaling. Men graviditeten forløber langt fra normalt, og det går op for Elena, at det ufødte barn påvirker hende og omgivelserne på en mørk og rædselsfuld måde. Hvad end der er i gærde, er det ikke naturligt... Kilde: Scanbox

Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Selv om 'Rosemary’s Baby' spøger i kulissen af 'Shelley', er ondskaben ikke iklædt sparkedragt, men islandsk sweater af økologisk uld. Den sidder på det selvgode par, Louise og Kasper, som er trådt ud af den kreative klasse for at leve på en ødegård uden elektricitet. De er selvdyrkende veganere, som er så privilegerede, at de har råd til at vrænge ad verdens materialisme.

Det har den rumænske au pair-pige Elena ikke. Hun er desperat, så da det ufrugtbare par tilbyder hende penge for at være rugemor, ligner det barmhjertighed i parrets egne øjne. Og det går også fint, mens Elena bliver oplært i det simple autentiske liv, men da hun begynder at blive alvorligt syg, bryder egoismen frem. Den skjulte arrogance over for Elenas kulturløse baggrund glider sømløst over i moderinstinktets rå natur i en film, der lykkes med at gøre horror til kulturkritik.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere