Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
De unge hovedpersoner i 'Engle går i hvidt' bliver først misbrugt og dernæst svigtet.
Foto: Øst for Paradis

De unge hovedpersoner i 'Engle går i hvidt' bliver først misbrugt og dernæst svigtet.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med instruktøren Vivian Qu i kvindernes Kina: »Der er så mange frygtelige mennesker og så mange udsatte børn«

Næsten alle kinesiske filminstruktører er mænd, men Vivian Qu er en undtagelse i en ekstremt mandsdomineret branche. I torsdags havde hendes 'Engle går i hvidt' dansk premiere. Vi har talt med hende.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kigger man om bag billedet af en kinesisk badeby uden for sæsonen i Vivian Qus dæmpede drama ’Engle går i hvidt’, ser det ikke for kønt ud. Midt i det moderne liv med mobiltelefoner og fortravlede fraværende forældre er ældgamle patriarkalske normer genopstået. Jomfruprostitution er i høj kurs, mens kvinder generelt ikke er det.

Billedet tegnes af en korrupt dagligdag, hvor kommunismens idealer om social og kønslig ligeberettigelse er degenereret til rå klientelisme, hvor de svage i samfundet er helt forsvarsløse. Det er længe siden, at kvinderne var ’halvdelen af himlen’ i Kina. Ikke mindst hvis de som filmens purunge hovedperson Mia er ’illegal’ arbejdskraft og ikke har papirerne i orden.

Når Vivian Qus film, som vi torsdag anmeldte til fire hjerter, alligevel har fundet nåde for censuren, skyldes det nok mest, at et forbud ville vække opsigt, da først filmen blev udtaget til hovedkonkurrencen i Venedig. Som art-film med begrænset premiere vil filmen alligevel nærmest med statsgaranti kun blive set af ganske få kinesere.

Forældrene køber sig til tavshed

»Det er en film, som i særlig grad handler om kvindernes situation i Kina, og jeg har brugt meget af mig selv i den«, fortæller Vivian Qu. Ligesom billedkunstneren Ai Weiwei er hun uddannet i USA, men har valgt at udøve sin kunst hjemme i Kina, hvor hun som en af de få kvindelige filminstruktører håber at kunne gøre en forskel.

»Kvinders rettigheder er et stort problem, som ikke bliver diskuteret særlig meget i Kina, men burde blive det«, konstaterer hun.

Forældre til misbrugte børn oplever, at det er svært at få hjælp

Filmens ofre er kvinder. Piger bliver misbrugt, og deres forældre ender med at lade sig købe til tavshed. Penge skifter hænder, og forbrydelser forsvinder op i den blå luft. Eller i det mindste fra det censurerede kinesiske internet.

»Forældre til misbrugte børn oplever, at det er svært at få hjælp. At retfærdigheden ikke nødvendigvis sker fyldest. Så de indgår aftaler om erstatning i det skjulte«.

Da jeg spørger Vivian Qu, hvor det især brænder på med hensyn til kvinders rettigheder eller mangel på samme, slår hun ud med armene.

»Kina er så stort. Der er storbyer som Beijing og Shanghai, hvor kvinder kan indtage ledende roller i forretningslivet, men der er også ekstremt konservative områder, hvor unge piger helst ikke må foretage sig noget som helst af den slags. Forskellene er voldsomme i et samfund, hvor udviklingen er blevet spolet ekstremt hurtigt frem i løbet af de sidste 30 år«.

Se traileren til ’Engle går i hvidt’

Kilde: ØST FOR PARADIS

Et af problemerne er de mange interne migrantarbejdere, hvor forældre i mange tilfælde forlader deres børn i kortere eller længere tid for at arbejde. Disse børn er lette ofre. Hvad enten de bliver misbrugt, kommer på afveje eller løber hjemmefra, hvor de let kan udnyttes. Uden forældre ingen identitetspapirer.

Vivian Qu fik ideen til sin film, da hun lavede research i byen, hvor filmen udspiller sig. En køn lille pige på 8-9 år begyndte at følge efter filmholdet og at tage billeder med sin billige mobiltelefon. Hun var helt alene. Hendes forældre var migrantarbejdere og var hele tiden på arbejde.

»De boede i en ussel kælder. Hun havde ingen venner. Hun var bare sig selv. Hun stolede uden videre på os og fulgte bare i hælene på os. Jeg var virkelig bange på hendes vegne. I løbet af den følgende tid gik jeg tilbage til hende flere gange, og hver gang jeg ikke så hende, blev jeg virkelig nervøs. Der er så mange frygtelige mennesker og så mange udsatte børn«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Penge trumfer alle andre hensyn

’Engle går i hvidt’ skildrer et samfund, hvor man hytter sit eget skind og ikke kan forvente hjælp, hvis der opstår problemer med forbrydere, korrupte embedsmænd, underbetaling eller hospitalsregninger.

»Jeg ved ikke, hvorfor så mange handler asocialt, men jeg tror, det bl.a. handler om et system, der påvirker alle. Et system, hvor man tænker, at det bedste er at sørge for sig selv og glemme alt om de andre. At man ikke opnår noget ved at hjælpe andre, er desværre en logik, som er blevet mere og mere almindelig«.

Hvad er det for et system, hun hentyder til? Her er hendes svar omhyggeligt altomfattende og uden adresse.

»Det er et socioøkonomisk politisk system. Når man kommer til at føle, at penge er det eneste vigtige, bliver alt andet skubbet til side. Hvis det eneste, det handler om, er at maksimere sin profit, ikke kun i forretninger, men også i det daglige liv, resulterer det i så mange problemer«, siger Vivian Qu, der med sin skildring af misbrug af skolepiger på et badehotel uden for sæsonen har fortalt en historie om lige præcis det. En kinesisk historie med et uvant fokus på køn, kapital og korruption.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden