Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dyk med langt ned under overfladen: Hvorfor bliver ubåde ved med at dukke op på film?

Ubåden er et filmfænomen, der bliver ved med at dukke op til overfladen, som i denne uge med Thomas Vinterbergs ’Kursk’. Forklaringen er ikke svær at få øje på. Ubåden kobler os på vores angst, frygt og fobier. Kim Skotte dykker ned i 10 ubåde på film.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når det gælder klaustrofobi, kan ikke meget måle sig med følelsen af at være fanget på bunden af havet i en ubåd. Et tætpakket kammerspil på dybt vand, hvor iltmangel, vandets massive tryk og gnidninger i det maskuline fællesskab sørger for, at nerverne hurtigt kommer på højkant. Og så er ubåden jo også noget dødsensfarligt, der lurer under overfladen, og som det er svært at forsvare sig imod, før det er for sent. Synet af periskopet udløser panik, og når først frygten spiller sin makabre melodi, er det mindre vigtigt, om uhyret under overfladen er en hajfisk eller en stålfisk.

1 Das Boot (Ubåden), 1981

Wolfgang Petersens realistiske drama om det barske og ikke udpræget vellugtende liv om bord på en tysk ubåd. Dramaet, der udspiller sig tidligt i Anden Verdenskrig, står som genrens arketypisk nervepirrende hovedværk. Aldrig før eller siden har man haft samme følelse af at være med om bord i sardindåsen. ’Das Boot’ blev i 2018 fulgt op af en tv-serie af samme navn.

2 En verdensomsejling under havet (’20.000 Leagues Under the Sea’), 1954

Det er dog ikke neglebideri alt sammen. Det er også drengeeventyr. Jules Vernes prægtige fortælling om en verdensomsejling under havet fik en ret skøn filmudgave instrueret af Richard Fleischer. Med James Mason som kaptajn Nemo og Kirk Douglas som Ned Land samt en ordentlig krabat af en kæmpeblæksprutte.

3 Jagten på Røde Oktober, 1990

Med atomubåden dukker et nyt drama op, hvor faren for at udløse Tredje Verdenskrig i havets dyb medfører endnu flere afbidte negle. I denne subgenre er målestokken John McTiernans ’The Hunt for Red October’ baseret på bestsellerforfatteren Tom Clancys roman. En Sean Connery-film med Alec Baldwin og Sam Neill om bord.

4 Run Silent, Run Deep, 1958

To af amerikansk films største stjerner påmønstrede Robert Wise-filmen ’Run Silent, Run Deep’. Burt Lancaster og Clark Gable spillede hovedrollerne i en beretning om nerver spændt til bristepunktet og lidt til. I et drama henlagt til Stillehavskrigen, hvor det er amerikanske helte og ikke tyske skurke, der udser sig bytte i periskopet.

5 The Enemy Below, 1957

Rollefordelingen var mere ’normal’ i ’Fjenden under havet’, hvor scenen er sat klassisk i det kolde Atlanterhav. En amerikansk destroyer og en tysk ubåd duellerer. Kattens og musens rolle skifter frem og tilbage, men kaptajnskasketterne sidder fast monteret på henholdsvis Robert Mitchum og Curt Jürgens.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

6 K-19 – The Widowmaker, 2002

Kathryn Bigelow må vist være den eneste kvinde ved roret i et ubådsdrama til dato. Bigelow viste senere med ’The Hurt Locker’ og ’Zero Dark Thirty’, at hun har et godt tag på mænd i krig. ’K-19’ er et klassisk kapløb med tiden, hvor den er ved at rinde ud for en russisk atomubåd med motorskade. Harrison Ford og Liam Neeson så sammenbidte ud.

7 Yellow Submarine, 1968

Lidt flip og pjank har ubåden også lagt bug til. I den hyggepsykedeliske tegnefilm fra 68 drog de fire beatler til Pepperland om bord på kaptajn Freds gule undervandsbåd. Også danske animationsfilm har ubådshygget. Senest kunne man møde ubådskaptajn Ulysses Karlsen i ’Den utrolige historie om den kæmpestore pære’.

8 Down Periscope, 1996

At periskopet er en fallisk fidus, undgik næppe vakse biografgængeres opmærksomhed, da Kelsey Grammer i rollen som kaptajn Tom Dodge overtog kommandoen på en dieselhørmende rustbunke ved navn ’USS Stingray’. Et gakket bud på en M:A:S:H til søs med barme i bølgegang, et skrogfuld platte vittigheder og plads til Harry Dean Stanton.

9 Hunter Killer, 2018

Seneste skud på stammen før ’Kursk’ er den ligeledes biografaktuelle ’Hunter Killer’ med Gerard Butler og Gary Oldman. Plottet er boltet solidt sammen til at ligne ’Crimson Tide’, ’Jagten på Røde Oktober’ og de andre klassiske ubådsdramaer om russere og amerikanere på randen af en ny verdenskrig. Men uden rigtig at have noget at tilføje.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

10 Alien, 1979

Er et rumskib i virkeligheden en ubåd nedsænket på bunden af stilhedens hav? Dramatisk ligner de hinanden til forveksling, når rumskibe og ubåde kommer i havsnød. Selv den mindst sprække vil være fatal, familien er håbløst uden for rækkevidde, og når alt kommer til alt, er en kæmpeblæksprutte og en alien lavet af samme stjernestøv.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden