0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dårlige iPhone-billeder gør virkeligheden troværdig

En syrisk fotograf drog i smug ud i gaderne med sin iPhone for at vise virkeligheden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anonym
Foto: Anonym

Dreng. På gaden i Damaskus. Bemærk den gule bil. Den ville en professionel fotograf have undgået, men det gør billedet mere ægte, at den er der.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Se lige på drengen i den stribede T-shirt. Han står på gaden i Damaskus og kigger direkte ind i kameraet.

Det er egentlig et meget godt billede, hvis det ikke var for den gule bil, der er parkeret oven i drengens hoved. Den bil ville en professionel fotograf normalt have parkeret et sted, hvor den ikke stjal så meget opmærksomhed.

På den anden side er det netop den gule bil, som gør, at vi tror på, at billedet er den ægte vare, taget i farten på en rigtig gade i den syriske hovedstad, hvor det ellers ikke er nemt at gå rundt og fotografere uden at få armen vredet om på ryggen. Eller det, der er meget værre.

»Den gule bil er en fotografisk fejl, men den giver større autenticitet«, siger Kristine Kern, der er leder af Fotografisk Center.

Jeg har bedt hende om at kommentere en stribe billeder, som er taget med en iPhone forskellige steder i Syrien. Af en syrisk fotograf, der af hensyn til sin sikkerhed ønsker at være anonym.

Billederne er taget midt i det arabiske forår, som endnu ikke har fået blæst den syriske hersker, Bashar al-Assad, af tronen.
Vi sidder i det store udstillingslokale på Carlsberg, hvor Fotografisk Center for nylig er flyttet hen. Og sammen scroller vi gennem fotografierne.

»Mange af de billeder, vi har set i forbindelse med det arabiske forår, er taget med mobiltelefon eller iPhone. Blandt andet fordi det er svært at gå rundt med store kameraer under disse forhold«, siger Kristine Kern.

Det sande billede
»Billederne har lidt den samme karakter som snapshotfotografiet i gamle dage, amatørfotografiet. De har den der totale friskhed. Og de virker som sande billeder. Man har følelsen af, at en eller anden har stået på gaden og lynhurtigt knipset dem. Det giver en ægthed. Et skær af noget, der ikke er manipuleret. I dag diskuterer man jo meget, om man kan tro på det fotografiske billede«.

Ingen af billederne er stor kunst, mener Kristine Kern, men mange af dem er interessante, fordi man bliver taget med til steder, man ikke normalt får lov at komme.

For eksempel kan man betragte en gruppe spøgelser eller ghosts, som er navnet på de militante grupper, der hjælper Assad med at banke demonstranter.

»Det er interessant, at man tror på, at det er de her ghosts, fordi billedet er rystet og skævt, som om det er taget i smug, hvilket det nok også er. Spøgelserne kigger et andet sted hen«, siger Kristine Kern.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden