Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Charlotte De La Fuente(Arkiv)
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Olafur Eliasson har fyldt Louisiana op med islandske sten

Olafur Eliassons første særudstilling på Louisiana inviterer gæsten med på trek i islandsk natur.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Velkommen til Island«, siger en kvinde til sin veninde og ler.

Egentlig er de i Humlebæk, men kvinden har på en måde ret.

Olafur Eliasson har skovlet læssevis af gamle vulkanske sten, store og grove, ind i Louisianas gallerier, og med dem har kunstneren skabt et stenet flodleje med rislende, iskoldt vand.

Det ligner Island.

Der er kun sten tilbage

'Riverbed', hedder udstillingen. Og for dens kreatør, den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson, er det hans første særudstilling på det nordsjællandske kunstmuseum Louisiana, når dørene åbner i dag, 20. august.

Olafur Eliasson står på en lille ø af sten, som han selv har skabt. Han ser tilfreds ud og fortæller om landskabet. Hans tøj matcher stenene omkring. Askegråt.

»På Island, når den lange, tunge vinter trækker sig tilbage, så kommer der en masse smeltevand og hiver alt med sig og former landskabet, til der til sidst ikke er noget tilbage. Intet græs, ingen fugle. Intet. Den tomhed, den synes jeg er vældig spektakulær,« fortæller han.

»Og det skægge ved det hele: Det eneste, der er tilbage, det er de sten, som vandet ikke har kunnet skylle væk«.

Det må gerne være realistisk

Olafur Eliassons nye udstilling er en stedspecifik udstilling, den er skabt solo til Louisiana. Og det er ikke tilfældigt, at det blev et stort, aflangt naturlandskab:

»På Louisiana går og går og går man. Man bevæger sig rigtig meget rundt. Og Olafur Eliassons værk siger noget om, hvad det betyder at bevæge sig. Med 'Riverbed går man selve værket. Derfor er der heller ikke ét sted, hvor man oplever værket bedst som med billeder og skulpturer«, forklarer Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner.

Og gå, det gør man. For at opleve flodlejet, skal man krydse åen flere gange (ofte med svingende graciøsitet). Og under de besøgendes sko, knuser basaltstenene højtlydt. Eneste afbrydelse er korte og skrækslagne udbrud, når en uforsigtig hæl ruller baglæns på de runde sten.

Poul Erik Tøjner fortæller, at 'Riverbed' ikke er lavet anderledes, end hvordan det ville se ud i naturen.

»Det skal opleves, som gik man på en rigtig strand«.

Og til spørgsmålet, som alle de besøgende stiller sig selv: Gad vide, hvor mange tons sten, der er brugt, svarede direktøren: »Rigtig, rigtig mange tons«. Og liter vand, der siver igennem åen? »Rigtig, rigtig mange liter«.

Det er et rigtig, rigtig stort værk, som Louisiana denne gang har inviteret indenfor. Det ses.

Du finder ikke det samme i naturen

Udstillingens skaber, Olafur Eliasson, fortæller at 'Riverbed' er et simpelt værk (»Det er jo bare sten og vand«), men at der sker noget med én, når man oplever det: Det knaser under fødderne, man kan mærke, at det går op ad, man skal holde balancen.

»Det, er alle ting, som er svært at tænke sig til, hvis man ikke har oplevet det«, siger han.

Men the question remains: Hvorfor skal vi tage på museum for at opleve noget, som man kan opleve ude i Guds frie natur?

»Forskellen er, at så er museet der også. Det er det korte svar«, begynder Olafur Eliasson.

»'Riverbed' er en sammensætning af noget, der eksisterer i forvejen: Louisianas arkitektur, dine forventninger til værket og din hukommelse af oplevelsen. Jeg synes ikke, at det giver samme, hvis man tog til Island. Det, der er her, er unikt«.

»Det kan ikke ses andre steder«.

Udover udstillingens hovedværk 'Riverbed', har Olafur Eliasson også et opsat et modelrum, hvor man kan se hans samling af geometriske modeller.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden