Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

blockbuster. ARoS og Louisiana vinder gæsterne på blockbustere, mener SMKs direktør. Her er vi i Louisianas museumsbutik, som er en af de største museumsbutikker.
Foto: JOACHIM ADRIAN (arkiv)

blockbuster. ARoS og Louisiana vinder gæsterne på blockbustere, mener SMKs direktør. Her er vi i Louisianas museumsbutik, som er en af de største museumsbutikker.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kunstchef: Louisiana og ARoS dyrker blockbusterne

Statens Museum for Kunst vil fokusere på sin samling frem for særudstillinger og besøgstal, siger direktøren.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når Statens Museum for Kunst trods fri entré og beliggenheden midt i hovedstaden ikke når de samme besøgstal som kunstmuseerne Louisiana i Nordsjælland og ARoS i Aarhus, hænger det sammen med, at Louisiana og ARoS i højere grad satser på særudstillinger og blockbustere med populære kunstnere, mener direktøren på SMK:

»Og med al respekt er den form for særudstillinger lettere at gøre magnetiske«, siger Mikkel Bogh, som efter at have siddet i chefstolen et halvt års tid nu fortæller, hvilken kurs han vil sætte for Danmarks nationale kunstmuseum.

Og det bliver ikke besøgstal, han vil brande museet på. Både Louisiana og ARoS havde sidste år langt over en halv million besøgende, mens kun omkring 355.000 besøgte SMK.

»Men for mig at se er det tåbeligt at konkurrere på besøgstal. Det er ikke det, jeg vil måles på, men indholdet, og det interessante er jo, at der hersker en form for museumsfeber for tiden: Kunstmuseerne rider på en bølge af succes«, siger Bogh.

Fokus på kunsthistorien

Både Louisiana og ARoS er dygtige til det, de gør, understreger han:

»Men sagt i al respekt, og det er virkelig ikke ment som kritik: De er blevet en slags kunsthaller. De er primært producenter af nye udstillinger, og det er dem, de brander sig på. Vi vil ikke være et museum, man kender på særudstillingerne. Det kan godt være, vi ikke kommer til at tiltrække store, svenske turistbusser, som Louisiana kan, men vi må ikke sælge ud«.

Mikkel Boghs fokus kommer til at ligge på udstillinger, der trækker på SMK’s særlige styrke: Med sin samling fra middelalderen til i dag kan museet vise, hvordan den tidligere kunsthistorie har præget vores måde at tænke og se kunst på i dag.

»Vores udstillinger er forskningsbaserede, og den fane må vi holde højt«, siger direktøren.

Udstillingerne i centrum

Museumslederen på ARoS vil ikke blande sig i debatten, men Louisiana-chef Poul Erik Tøjner er »for så vidt« enig i, at samlingen fylder mere på SMK end Louisiana, hvor udstillingerne er centrale.

»Men dels lader vi en lang række af udstillingerne tage udgangspunkt i vores samling, dels lader vi en række af udstillingerne berige samlingen med erhvervelser af værker, og dels viser vi i udpræget grad også udstillinger, der trækker linjer tilbage til de sidste halvandet hundrede års moderne historie«, skriver Tøjner i en mail til Politiken:

»I øvrigt synes jeg, ordet brande er mærkeligt her. Vi laver udstillinger, fordi vi synes, de er væsentlige. Ikke for at brande«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden