Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
»Jeg ville tage deres magt fra dem«, lyder det fra den syriske kunster bag malerierne.
Foto: Abdalla Al Omari/Ayyam Gallery

»Jeg ville tage deres magt fra dem«, lyder det fra den syriske kunster bag malerierne.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»En sød hævn«: Syrisk kunstner og flygtning udpensler verdenslederes sårbarhed på lærredet

Kunstmaleren Abdalla Al Omari, der flygtede fra Syrien i 2012, maler portrætter af Putin, Merkel, Trump og al-Assad som var de flygtninge.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Han har malet verdens allermægtigste, dem der i disse måneder og år notorisk har grumme svært ved at løse den globale flygtningekrise, som netop det: flygtninge med desperationen malet i øjnene og med alle deres ejendele i en lille bylt over skulderen.

Det er Donald Trump med et konfust udtryk i øjnene, men også en hjælpeløs Barack Obama. Det er Kim Jong Un, men sørme også Angela Merkel, og det er både Vladimir Putin med et »HJÆLP MIG!«-skilt.

»Jeg ville tage deres magt fra dem«, lyder det fra den syriske kunster bag malerierne.
Foto: Abdalla Al Omari/Ayyam Gallery

»Jeg ville tage deres magt fra dem«, lyder det fra den syriske kunster bag malerierne.

Og det er, som vi ser, Syriens diktator Bashar al-Assad, en af fortællingens traditionelle skurke, der er i færd med at stige op af Middelhavets vand, blot for – gætter vi – at blive interneret i en flygtningelejr. Over hovedet holder han et skib af dem, vi foldede af papir som børn, som en glorie, en claim to fame, symbolikken er ikke klar. Hans jakkesæt, der udstråler magt og overskud, er iturevet og gennemblødt.

Den syriske maler Abdalla Al Omari, der flygtede fra Syrien til Belgien i 2012, udstiller sin såkaldte ’Vulnerability Series’ (vulnerability er sårbarhed) i Ayyam Gallery i Dubay indtil 6. juli. Ideen med malerierne, der er, siger Al Omari selv til Washington Post, skabt i vrede og udtryk for »en sød hævn«.

»Jeg ville tage deres magt fra dem, ikke for min egen skyld, men for at give dem deres menneskelighed tilbage og for at give publikum indblik i, hvad sårbarhed formår. Jeg ville vise dem som en våbenløs flok og se, hvor meget storhed og guddommelighed, de så ville kunne demonstrere. Om nogen overhovedet«.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden