Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

I den islandske kunstner Thrándur Thórarinssons maleri fra Dronning Louises Bro, fra 2018, mødes iagttagelse, erindring og fantasi. Broen kan en københavner nemt genkende. Men er også blevet plads til den tørstige mand fra Erik Henningsens Tuborg-plakat fra 1900. Den er citeret – spejlvendt – længst til venstre i maleriet.
Foto: PR-foto: Nordatlantens Brygge

I den islandske kunstner Thrándur Thórarinssons maleri fra Dronning Louises Bro, fra 2018, mødes iagttagelse, erindring og fantasi. Broen kan en københavner nemt genkende. Men er også blevet plads til den tørstige mand fra Erik Henningsens Tuborg-plakat fra 1900. Den er citeret – spejlvendt – længst til venstre i maleriet.

Kunst

Genremaleriet er tilbage: Jamen, er det ikke Kristus, der kommer gående der på Dronning Louises Bro med sit kors?

Islændingen Thrándur Thórarinsson er slet ikke som andre malere. For han har genoplivet folkelivsskildringen.

Kunst
FOR ABONNENTER

Gad vide, hvad årsagen er til, at en kunstner ved navn Thrándur Thórarinsson midt under den såkaldt sene postmodernisme uprovokeret giver sig til at male genrebilleder, eller folkelivsskildringer. For sådan kalder man prosaiske fremstillinger af almindelige mennesker i den slags situationer, som de fleste hverdage i vor verden består af.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce