Det er som at stikke hovedet langt ind i verdens bedste knaldroman at læse historien om Arild Rosenkrantz. Eller … baron Arild Rosenkrantz, for at sætte trumf på.
Baron hvem, vil de fleste nok sige.
Han var en dansk symbolistisk kunstmaler af adelig slægt, hvis far døde, da han var tre år gammel, og hvis mor var fra Skotland – og noget yngre end sin mand – og som i slutningen af livet slog sig ned som åndeligt og spiritistisk medium i Rom. Selv giftede Arild Rosenkrantz sig med sin kusine Tessa fra Skotland, og sammen fyrede de den af i London og studerede indisk filosofi, blev venner med den østrigske esoteriker og antroposofi-guru Rudolf Steiner og flyttede – opildnede af Steiners tanker – til dennes spirituelle kraftcenter, Goetheaneum i Dornau i Schweiz.
På fotografier ser baronmaleren ud, præcis som havde han været en karakter i en Hercule Poirot-filmatisering. Derfor er det også helt passende, at jeg – for at se hans kunst på min sommertour til landets mest excentriske kunstnerskaber – er ankommet til intet mindre end et slot.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her