0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Amerikansk kunstner skaber symbiotisk triumf: Er det et fotografi eller et maleri? Anmelderen aner ikke, hvad han skal svare

Amerikaneren Matt Saunders maler ikke med oliefarve. Fotografiske virkninger er hans palet. Den slørede eller drømmende virkning af hans værker kan man for tiden opleve i Martin Asbæks galleri.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Matt Saunders
Foto: Matt Saunders

På Matt Saunders udstilling er der flere rygstykker. Portrætter er der aldrig tale om. Manden bag kameraet går efter de stoflige og koloristiske virkninger.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er i hvert fald én ting, som Matt Saunders ikke har noget forbehold over for. Og det er fotografiet – og alle de lysende og chromatiske virkninger, som man forbinder med den fotografiske teknik.​

Når man træder inden for hos Galleri Martin Asbæk, slår det én med det samme, at den amerikanske kunstners værker må være en flot og lykkelig krydsning eller hybrid mellem de stoflige og koloristiske effekter, man kunne betegne som maleriske, og så de effekter, som snarere er forbundet med fotografiets uomtvistelige forhold til lys. Det er derfor, at introduktionsteksten til hans udstilling ’Weaving’ taler om »at kombinere teknikker fra både maleratelieret og mørkekammeret«.

Modsat hvad nogle kunstnere frygtede i midten af 1800-tallet, så blev fotografiets fødsel ikke ensbetydende med maleriets død. De to, fotografiet og maleriet, har ikke bare eksisteret og fungeret sideløbende med hinanden lige siden, som to medier, hvis udøvere fulgte og respekterede hinanden. Indimellem har de også indledt et tæt forhold. Ja, mere end et. Faktisk har de slet ikke kunnet holde sig fra hinanden.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter