0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skuffet anmelder: Jeg synes, Louisiana skulle have taget hele udstillingen. Eller helt ladet være

Man får mindre end den halve historie om Nancy Spero på Louisiana, som dermed forspilder chancen for at være museet, der introducerer hende for et dansk publikum.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
The Nancy Spero and Leon Golub Foundation of the Arts / VISDA. Courtesy Galerie Lelong & Co.
Foto: The Nancy Spero and Leon Golub Foundation of the Arts / VISDA. Courtesy Galerie Lelong & Co.

Nancy Spero sammenstiller det maskuline og (Vietnam)krigens rædsler i 'Male Bomb' fra 1967, hvor det mandlige køn både er helikopterpropel og selvstændigt uhyre.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Før finanskrisen havde kunstnere en ganske kort holdbarhed: Var man ikke slået godt og grundigt igennem som 30-årig, var løbet groft sagt kørt, og ingen gallerist ville længere røre ved én. Efter krisen er der, heldigvis, blevet slækket på alderskravet, så også kunstnere som Rose Wylie (f. 1934) og Phyllida Barlow (f. 1944) har fået deres velfortjente, om end alt for sene, internationale gennembrud.

Også Nancy Spero skulle nå at runde de 60, før hun i 1987 simultant slog sit navn fast på både Documenta 8 og med en retrospektiv udstilling, der rejste gennem USA og England. Men inden da havde Spero (1926-2009) selvsagt allerede været særdeles aktiv i rigtig mange år – uden at nogen tog synderlig notits af hendes anstrengelser.

Selv var hun anderledes ivrig for at kommunikere med sin samtid, både som kunstner og aktivist, hvilket i lange perioder af hendes produktion (næsten) kom ud på ét. I årene 1966 til 1970 skabte hun således omkring 100 værker, der samlet betegnes som ’War Series’, krigsserien, der vil afsløre (Vietnam)krigens rædsler, koblet med billeder af krig som den ultimative machodrøm.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce