0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad nu, lille dumme diller? Danmarks mest populære maler kastrerer sig selv og de andre hvide mænd i følsom udstilling

Michael Kvium har kastreret sig selv. I sin nye udstilling vender han spejlet mod sin egen position som den hvide mand i en verden i forandring. Det kunne have være en klynkende omgang, men fremstår mere som sørgmodig selverkendelse.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der står han, den hvide mand. Centralt placeret i maleriet. Med hængepatter, kalveknæ og sorte trusser trukket ned over lårene, så man kan se den slappe pik. I den ene hånd har han en rød handske. Øjnene er vendt mod himlen, som bebrejder de noget deroppe, eller som afventer de, at noget skulle falde ned.

Den hvide mand er i krise, og verden ramler om ham: klimakrisen, tvunget barsel, såkaldt identitetspolitisk krigsførelse. Øv bøv, så så man lige alle de andre komme anstigende med krav om repræsentation og indflydelse: kvinderne, de brune, de sorte, folk med handikap og uforståelige seksualiteter og kønsidentiteter.

Og selvfølgelig må den hvide mandlige kunstmaler også mærke denne krise.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden