0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansker får folk til at spærre øjnene op i Istanbul

Hanne Lise Thomsens Billboard-udstillinger er kommet til Tyrkiet, hvor reklamebillboards for en tid vil være blottet for reklameklichéer og storøjede kvindestereotyper for i stedet at vise samtidskunst om og af kvinder fra Marokko, Tyrkiet og Skandinavien.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Arzu Yayıntaş
Foto: Arzu Yayıntaş

Store reklamebillboards i Istanbul skifter i de næste to uger reklamer og pr-glansbilleder ud med moderne samtidskunst. 115 kvindelige billedkunstnere, blandt andet fra Danmark, viser fotografier om køn og kvinderoller i det offentlige rum.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er skrevet dramatik og tykke bøger om kvinder, der får nok af de husmoderlige kvinderoller og tjekker ud fra mænd og tøjvask.

Men det er ikke alle kvinder, der kommer indenfor i teatre og litterære saloner, og det er baggrunden for, at en ny, international streetart-udstilling, ’Billboard Istanbul 2020’, fra i dag åbner uden døre, frit tilgængelig langs tyrkiske gader og indfaldsveje, så alle kan være med.

Over 100 store reklamebillboards fordelt over den tyrkiske millionby vil i de kommende dage være blottet for reklameklichéer og storøjede kvindestereotyper for i stedet at vise samtidskunst om og af kvinder fra Marokko, Tyrkiet og Skandinavien.

Det er den danske billedkunstner Hanne Lise Thomsen, som står bag billboardfænomenet. Den første udstilling blev vist i København og Malmø i 2003.

Siden har hun stået bag billboardudstillinger i Ramallah på Vestbredden og i Casablanca, Marokko, og nu er det i tyrkiske Istanbul, at reklamer for skønhedsprodukter og drømmeliv skiftes ud med moderne fotokunst.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter