Der er skrevet dramatik og tykke bøger om kvinder, der får nok af de husmoderlige kvinderoller og tjekker ud fra mænd og tøjvask.
Men det er ikke alle kvinder, der kommer indenfor i teatre og litterære saloner, og det er baggrunden for, at en ny, international streetart-udstilling, ’Billboard Istanbul 2020’, fra i dag åbner uden døre, frit tilgængelig langs tyrkiske gader og indfaldsveje, så alle kan være med.
Over 100 store reklamebillboards fordelt over den tyrkiske millionby vil i de kommende dage være blottet for reklameklichéer og storøjede kvindestereotyper for i stedet at vise samtidskunst om og af kvinder fra Marokko, Tyrkiet og Skandinavien.
Det er den danske billedkunstner Hanne Lise Thomsen, som står bag billboardfænomenet. Den første udstilling blev vist i København og Malmø i 2003.
Siden har hun stået bag billboardudstillinger i Ramallah på Vestbredden og i Casablanca, Marokko, og nu er det i tyrkiske Istanbul, at reklamer for skønhedsprodukter og drømmeliv skiftes ud med moderne fotokunst.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her