0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunstanmelderen: Det ligner ikke en udstilling, næh, mere en flippet indrettet skolefritidsordning med ler på emneugeskemaet

Deltagelse, deltagelse, deltagelse! Copenhagen Contemporary er forelsket i forestillingen om den aktive udstillingsoplevelse. Det er fint nok med formningslokalet. Værre går det med kunsten.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
David Stjernholm
Foto: David Stjernholm

Venezuelanske Sol Caleros installationer ligger et sexet sted mellem at være design og kunst. Altid med mønstre og en lidt uhøjtidelig 1980'er tilgang til stil og med referencer til tropikalismen fra 1960'erne.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tre aktuelle udstillinger på Copenhagen Contemporary (den der store kolos af et internationalt kunstcenter beliggende på Refshaleøen) har det til fælles, at de benytter sig af det, man kunne kalde et participatorisk imperativ: Du er ikke blot en inaktiv kunstbeskuer, som interesseløst bærer rundt på et kantiansk afmålt forhold til den kunstneriske dom. Du er interaktiv. Til stede sammen med kunsten, som forventer, at du gør noget kreativt med den.

Jeg nægter at gøre, hvad den danske performancekunstner Christian Falsnæs befaler mig i sit videoværk, som vises seks identiske gange i seks identiske hvide båse. Denne fordoblingens scenografi har det formål at understrege, at individet hos Falsnæs først og fremmest fungerer som gruppesubjekt og er en del af massen. Slap af med din individualisme, siger han, når hans værk … ja, befaler: »Dans, som du aldrig har danset før!« Gu vil jeg ej.

Videoen er derudover en montage af optagelser fra performanceværker afholdt på blandt andet spillestedet Vega (en kvinde kommanderer til et publikum, som på opfordring råber så højt, de kan, sidenhen står så tæt som muligt og tillidsøvelsesagtigt begynder at røre lidt ved hinanden, indtil de skal kysse, og det hele bliver akavet). Eller på folkemødet på Bornholm, hvor et helt vindjakkeklædt Politiken Plus-publikum gør som kunstneren på scenen: løfter den højre arm i vejret. Så står hele folkemødet og næsten heiler. Og vi kan tænke, at der ikke er langt fra velmedende kommunekunst på folkemødet til fascismen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts