0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anmeldelse: Ny udstilling på Arken drukner i regnbuefarver. Alt for mange regnbuefarver

Tænk, at man skulle blive træt af regnbuefarver, men det sker på Arken, hvor baron Arild Rosenkrantz bruger dem igen og igen. Og igen. Til gengæld er hans livshistorie spændende, og han viser sig at være en virkelig glimrende grafiker – ovenikøbet i sort-hvid.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rudi Hass
Foto: Rudi Hass

Baron Arild Rosenkrantz arbejdede med rene regnbuefarver i værker, der ofte illustrerer spirituelle tankesæt, som her. hvor et af udvilklingsstadierne, nemlig 'Planteriget', er gengivet i hans signaturkolorit.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For nogle er Arild Rosenkrantz’ værker ren fantasy, for andre udstråler de dyb spiritualitet. Selv er jeg en smule misundelig på begge synspunkter, for i min optik er der tale om en kunstner, som hverken mestrer farverne eller sit spirituelle indhold.

Baron Arild Rosenkrantz (1870-1964) søger som ung et tilhørsforhold, et ståsted og en stil. Det bringer ham vidt omkring: fra en læreplads hos den lidt ferske freskomaler Modesto Faustini i Rom over salonkunst og symbolisme i Paris til stærke påvirkninger fra samtidens kunst i London, hvor han slår sig ned i 1898.

Således kan der ikke være megen tvivl om, at Rosenkrantz har kendt symbolisten Arnold Böcklins malerier af ’De dødes ø’, før han udførte sit eget ’Fredens tempel’, ligesom inspirationen fra briter som den uovertrufne og ætsende dekadente Aubrey Beardsley ses tydeligt i andre tidlige værker.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce