0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hun var både frygtløs og fantastisk. Hvornår får vi hele historien om hende?

Der mangler i den grad fokus og formidling på Gl. Holtegaards udstilling, der hævder at handle om tre kunstnere i 1920’erne, men aldrig præsenterer årtiet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Franciska Clausen malede i anden halvdel af 1920'erne flere versioner af 'Skruen'. Her er det Museum Sallings udgave fra 1926.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sædvanligvis regnes ‘Skruen’, som Franciska Clausen malede i 1926, for hendes hovedværk, og det er da også et maleri fyldt med løfter om bevægelse og nye tider, når den centrale skrue sekunderes af flere elementer, der kunne være hentet i en maskine, mens andre figurer og former trækker i retning af både kollage, kubisme og ren abstraktion.

Men personligt er jeg endnu mere betaget af det ‘Maleri’, Clausen udførte et år før ‘Skruen’, for her har vi at gøre med en komposition, der er så radikal, så selvsikker og så fnysende frygtløs, at det er en sand fornøjelse. Måske har Clausen ladet sig inspirere af paneler, balustrader og dørkarme i en trappeopgang. Måske er det fri fantasi. Uanset hvad, er dette ‘Maleri’ et tydeligt tegn på, at her er en ung kunstner, der placerer sig i den absolutte front af avantgarden.