Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Kastrupgårdsamlingen
Foto: Kastrupgårdsamlingen

Identitet. Sat over for hinanden virker de danske kunstneres problemer noget uinteressante, når de konfronteres med den virkelighed, de indiske kunstnere tager udgangspunkt i. Her indiske Surehkas værk 'Spaces of Silence' og nederst Katrine Ærtebjergs 'Fællesskabet'.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk kunsts navlepilleri blegner overfor hårde indiske realiteter

Indiske og danske kunstnere undersøger den globale identitet anno 2012 fra hver deres virkelighed.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kunst kan noget særligt, når det gælder ting, vi har svært ved at snakke om eller aldrig helt forstår.

Kunsten har et register, der kan sætte følelser i gang og knytte an til nye og anderledes associationer. Den kan bære tanken dybere ind i et sanseligt limbo, hvor kanalerne står på vid gab og frit løb. Her kan man nærme sig det svært håndgribelige.

Dette har været kunstens legitimitet lige siden Platons indlemning af kunsten i hans fiktive stat et par århundrede før vor tidsregning.

På Kastrupgårdsamlingen er det i dag identiteten, det drejer sig om. Den globale væren - udspændt mellem en kastekultur med rigeligt sjæl, silke, slum og bollywood, frodige bjergmassiver, millionbyer og deltaer og så en række tågeøer i nord med rugbrød, mødregrupper og jantelov, simpelthen. Intet mindre. Hvordan har identiteten det så der?

Det forsøger fem danske og seks indiske nutidskunstnere at illustrere og undersøge fra hver deres virkelighed.

Det drejer sig om danske Peter Carlsen, Sophia Kalkau, Mille Kalsmose, Lilibeth Cuenca Rasmussen og Kathrine Ærtebjerg i et kunstnerisk møde med indiske Atul Dodiya, Sonia Khurana, Riyas Komu, Mithu Sen, Shine Shivan og Surekha.

Uden størrre indsigt
Men hvor sidder den? 'How am I?' stiller ikke spørgsmålet om, hvordan man har det (som i 'how are you?'), men nærmere: hvordan man er. Hele titlen lyder: 'How Am I? - Narratives about The Search for Identity in Different Realities'.

Ikke en uforpligtende titel at hive op af hatten. Og selv om du sikkert sidder og tænker på Facebook, MySpace, Twitter og andre identitetsmekkaer i den globale virkelighed, er det altså langt fra det, du møder i Kastrupgårdsamlingen.

Der er udarbejdet værker i medier som maleri og skulptur, fotografi, installation og video, og du skal ikke investere noget synderligt som publikum. Du skal se, lytte og mærke efter.

Men hvordan havde jeg det så som menneske, identitet, mand, gift, dansker i mødet med disse værker? Denne anmelder endte faktisk både mere frustreret og uden større indsigt.


Perverse 'Villy'
Identiteten, som i antikken blev knyttet til noget så håndgribeligt som mellemgulvet, kommer ikke nærmere som eksistentielt, nutidigt udfordret fænomen med nye nuancer.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden