0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Marmor møder kød, blod og bevægelse på Thorvaldsens Museum

Decembristerne går direkte i interessant dialog med museets skulpturer - og publikum.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kasper Løftgaard
Foto: Kasper Løftgaard

Konfrontation. Ole Broager beskriver både i sit værk og den ledsagende tekst, sine problemer i forhold til Thorvaldsens kølige nyklassicisme.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den største og oftest gentagne anke imod kunstnersammenslutningernes tilbagevendende udstillinger er, at de ligner hinanden fra år til år.

Men det kan man godt nok ikke skyde Decembristerne i skoene denne gang, for årets præsentation af medlemmernes nyeste arbejder finder ikke bare sted på Thorvaldsens Museum, kunstnerne går også i den grad i dialog med den gamle mesters værker.

Og det sker oftest både overraskende respektfuldt og effektivt, som når Jørgen Carlo Larsen sætter et par store spejle snedigt på sned, så man ser Thorvaldsens knitrende marmorskulptur af ‘De tre gratier’, ligegyldigt hvor man vender sig hen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts