0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Glyptotekets nøgne malerier i spotlys er smukke og øjenåbnende

Udstilling af malerier uden rammer på Glyptoteket viser velkendte værker fra nye sider.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Glyptoteket (Pr-foto)
Foto: Glyptoteket (Pr-foto)

Komposition. Sære beskæringer er typisk for Degas, og dette er ingen undtagelse. Fjernelsen af rammen afslører et felt i venstre side, der kunne ligne hjørnet af en væg. Edgar Degas: 'Danseøvelser i foyeren' (1880'erne).

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En ældre mand kigger sig omkring og udbryder: »Det er tomt. De må være udlånt«.

Det er hans umiddelbare forklaring på, hvad der kan være på færde, når de fleste rum kun rummer ét billede. Hvis han stoppede op og orienterede sig, ville det gå op for ham, at dette er en særudstilling, og at det er en pointe, at den koncentrerer sig om ganske få værker.

Han opdager det nok om lidt, når han når op på øverste etage, for der sker det stik modsatte – her hænger de franske billeder tæt som på de franske saloner i 1800-tallet og fylder det meste af væggene.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere