Maleren Inge Ellegaard døde i 2010, så  vi får aldrig svar på mange af de  spørgsmål, hendes malerier efterlader. Hvorfor malede hun f.eks. en hel serie billeder med bier? Og hænder?  Foto: Møstings Hus

Maleren Inge Ellegaard døde i 2010, så vi får aldrig svar på mange af de spørgsmål, hendes malerier efterlader. Hvorfor malede hun f.eks. en hel serie billeder med bier? Og hænder? Foto: Møstings Hus

Kunstanmeldelser

Vild billedkunstners leveregel var, at alt kunne males, men hun ville ikke forklare, hvorfor hun malede netop det

Inge Ellegaard vidste godt, at hendes malerier ikke gav nogen mening – for andre end hende selv. Det var derfor, hun først slap maleriet, da hun døde.

Kunstanmeldelser
FOR ABONNENTER

Da Inge Ellegaard døde i 2010, 57 år gammel, lignede hun én, der havde brugt sig selv så godt, at hendes fremtid lå bag hende. Hun var det klassiske eksempel på, hvor hårdt det er at være billedkunstner, når man ikke er nogens darling og måske heller ikke ønsker at være det. Man er altid alene om metieren, altid alene om at skulle finde på det næste, man skal male og lade sig inspirere af. Det næste billede skulle jo helst blive enormt interessant, også selv om man måske ikke mente så enormt meget med det, der var udgangspunktet.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce