Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Nyhedsvaner. De unges nyhedsvaner har ændret sig, men de unge er fortsat interesserede i at følge med. Grafik: Aslak Elias Kelkka

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mytedræber De unge får nuancerede nyheder fra de sociale medier

De unge er interesserede i nyheder - og deres forbrug er alsidigt, viser ny amerikansk undersøgelse.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fordommene om den digitalt indfødte generation har længe lydt på, at de lever i et ekkorum på de sociale medier, hvor de kun får serveret de historier og synspunkter, de selv er enige i.

Og at de desuden er mindre interesserede i nyheder og samfundsrelevant stof end tidligere generationer, fordi de ikke læser papiraviserne eller bruger de traditionelle medier regelmæssigt.

Men en stor amerikansk rapport om unge menneskers nyheds- og medievaner fortæller en anden historie.

Konklusionen i rapporten fra The Media Insight Project (et samarbejde mellem American Press Institute, University of Chicago samt nyhedsbureauet AP), der har undersøgt unge mellem 18-34-åriges nyheds- og medievaner i USA er nemlig, at de amerikanske unge i høj grad er interesserede i nyheder.

85 procent af gruppen i undersøgelsen er interesserede i at følge med i nyhederne. Derudover oplever over 80 procent, at de sociale medier almindeligvis præsenterer dem for et mangfoldigt udvalg af information og holdninger, de ikke er enige i.

Sociale medier er bedre end deres rygte

Billedet af, at brugere af sociale medier mere eller mindre kun får afspejlet deres egne holdninger og interesser i deres feeds, bygger på, at mange store spillere på nettet - bl. a. Facebook og Google - bruger algoritmer og data-baserede analyseteknikker til at skræddersy brugeroplevelsen på nettet. Resultatet er, at man kun bliver præsenteret for stof, der passer til ens interesser.

I et efterhånden berømt foredrag på webportalen TED beskriver grundlæggeren af webmediet Upworthy, Eli Pariser, internettet med dets mange filtre og algoritmer som et »personligt, unikt univers af information« for hver enkelt bruger.

Eli Pariser er også forfatteren til bogen 'The Filter Bubble', der undersøger, hvordan nettet afskærer os fra de historier og synspunkter, der er anderledes end vores eget, og dermed forsnævrer vores syn på verden omkring os.

Han mener, det er problematisk, at hver enkelt bruger på nettet kun får serveret indhold, der behager dem.

LÆS DEBAT

Flere statistiske undersøgelser i USA peger ifølge netmediet The Daily Dot også på, at når et aktuelt emne debatteres på de sociale medier, foregår debatten ofte i forskellige net-sfærer, der aldrig får kontakt med hinanden. Altså kan der eksempelvis foregå en heftig for eller imod-debat om et emne på Facebook eller Twitter, uden at debattørerne på imod-siden overhovedet støder på for-siden.

Ifølge en af forskerne bag undersøgelsen, Jennifer Benz fra University of Chicago, ønskede forskerne netop udfordre fordommene om de sociale medier.

»Man hører tit i USA, at de sociale medier har placeret den her generation i en slags boble, hvor de kun hører ting, de allerede er enige i. Og det ville vi gerne undersøge, så vi spurgte direkte til, om de unge stødte på holdninger, der var forskellige fra deres egen på de sociale medier«, forklarer Jennifer Benz over telefonen.

Og det gjorde langt størstedelen. 86 procent af brugerne i undersøgelsen svarede, at de møder andre holdninger end deres egne på de sociale medier. 70 procent siger, at de møder lige så meget indhold, der ikke stemmer overens med deres egen holdning, som de møder indhold, de er enige i. Faktisk siger 16 procent endda, at størstedelen af de synspunkter, de møder, er anderledes end deres egne.

Undersøgelsen viser desuden, at unge bruger forskellige kilder til forskellige emner. Hvor Facebook, som 88 procent af gruppen ofte får nyheder fra, er en af de største indgange til nyheder inden for emner som underholdning og populærkultur, søger de unge i højere grad til traditionelle, journalistiske medier for såkaldte hårde nyheder.

Mange forskningsprojekter har tidligere prøvet at drage den konklusion, at de unge er 'nyhedsløse', fordi de ikke sætter sig ned og læser en papiravis

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Falder over nyheder

Unge medieforbrugere anno 2015 har dog som forventet en ganske anderledes tilgang til nyheder end de tidligere generationer.

Eksempelvis svarer 60 procent af de unge i undersøgelsen, at nyheder er noget, de mere eller mindre tilfældigt støder ind i på nettet. 39 procent svarer, at de aktivt opsøger nyheder snarere end at lade nyhederne finde dem.

Ifølge undersøgelsen er de, der aktivt opsøger nyheder, samtidig mere proaktive brugere end de mere ufokuserede nyhedslæsere. Over 66 procent af de aktive brugere meddeler i rapporten, at de føler sig bedre rustede som borgere ved at læse nyheder. Det samme gælder for kun halvdelen de ufokuserede læsere.

Ifølge Jennifer Benz betyder det dog ikke, at det er helt vilkårligt, hvilke nyheder de ufokuserede brugere ender med at læse.

»Mange forskningsprojekter har tidligere prøvet at drage den konklusion, at de unge er ‘nyhedsløse’, fordi de ikke sætter sig ned og læser en papiravis. Men det her viser, at de unge stadig får en masse nyheder, de får dem bare mere tilfældigt og spredt udover dagen. Og det er ikke kun via sociale medier, det kan eksempelvis også være på arbejdet«, siger Jennifer Benz.

Minder om danske forhold

»Det lyder genkendeligt«, siger den danske medieforsker Kim Schrøder fra Roskilde Universitetscenter (RUC). Han er hvert år med til at overvåge danskernes nyhedsvaner i arbejdet med den internationale rapport om digitale medievaner, the Reuters Institute Digital News Report, der sammenligner nyhedsvaner blandt borgerne i en række vestlige lande.

Kim Schrøder nikker også genkendende til, at nyhedsformidlingen og den generelle oplysning via de sociale medier ikke er så slem, som kritikken har lydt.

»Vores forskning viser, at de, der bruger sociale medier, kommer i kontakt med en bredere vifte af forskellige medier og historier, end de ellers ville«, forklarer Kim Schrøder og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Der har været megen snak om, hvorvidt mennesker i dag går ind i et digitalt ’ekkorum’, hvor de kun opsøger de historier og de holdninger, der optager dem i forvejen - og dermed ikke stifter bekendtskab med et bredt udbud af nyheder. Men de undersøgelser, der findes om emnet, viser, at det stort set kun gælder folk på de politiske yderfløje«, forklarer Kim Schrøder.

Ifølge Kim Schrøder er danskerne dog generelt mere målrettede nyhedsforbrugere end borgene i andre lande, og vi har større tilknytning til de traditionelle nyhedsmedier.

»I Danmark går vi mere end i andre lande direkte til de traditionelle nyhedsbrands, og det gælder også de unge«, siger Kim Schrøder fra RUC.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden