0

Lucia Odoom var med til at starte P6Beat, der nu lukker: DR’s værter har aldrig fået lov til at lave musikkritik og sige: »Det her nummer er lort«

Da vi skabte P6 Beat i 2011, var stemningen anarkistisk og euforisk, men her syv år senere må jeg konstatere, at det, lytterne først og fremmest mister med nedlæggelsen af kanalen, er en masse vidende og begejstret musikformidling. Så måske kan nedlæggelsen også være en anledning til at gentænke hele DR’s musikprofil, så den får mere bid og kritisk kant, skriver Politikens Lucia Odoom i denne personlige kommentar.

Per Lange (arkiv)

Foruden at have været en radiostation på nettet og DAB, har P6 Beat også markeret sig med koncertrækken P6 Beat rocker Koncerthuset, som i år fandt sted for sjette gang - blandt andet med det danske band Velvet Volume på scenen.

Medier
Medier

Jeg var som ansat i DR selv med fra begyndelsen, da de daværende dab-kanaler tilbage i 2011 blev lanceret efter en lang og trættende periode med kritik fra alle sider af P3’s musikformidling. Endelig skulle der ske noget. Der skulle laves rendyrkede musikkanaler, hvor man ikke var tvangsindlagt til at lave sms-quizzer, være frisk fyr-agtig og spille forudbestemte playlister med hits.

Tirsdag i denne uge blev det så meldt ud, at P6 Beat er en af de tre musikradiokanaler, der, sammen med P7 Mix og P8 Jazz, nu skal lukkes som led i DR’s store spareplan. Det kan selvfølgelig ikke undgå at blive et tab for lytterne, men det kan samtidig give DR en anledning til – igen – at kigge kritisk på, hvad DR egentlig vil med sin musikformidling.

P6 Beat, som jeg var med til at starte sammen med værter som Ralf Christensen, Carsten Holm, Anders Bøtter, Jan Sneum, Camille Jane Lee, Alicia Jordanova og Kristian Leth, skulle være en nørdet og imødekommende musikkanal. Den skulle række ud over hitlisterne, længere ud i musikhistorien og dybt ned i både undergrund og verden. Missionen var at skabe en vidende kanal, hvor lytterne kunne komme tættere på historierne bag musikken.

GÆLDER KUN I DAG: Få fuld digital adgang resten af året for kun 136 kr.

Køb nu