0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Junkmedier hitter på sociale medier

Junkmedier, som beskyldes for ofte at misinformere, har tilsammen samme udbredelse som flere danske dagblade på sociale medier. Bekymrende, siger medieforsker.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Politiken Analyse har indsamlet data om junkmedierne og dagbladene i perioden 1. september 2018 – 1. marts 2019. Grafen viser antal interaktioner måned for måned. Junkmedierne i Facebook-undersøgelsen er Den Korte Avis, 24Nyt, Dagens.dk, NewSpeek, Folkets Avis, Nyheder24 og DkDox.tv.

Medier

Morgenavisen Jyllands-Posten blev grundlagt i 1871, men på Facebook har en række såkaldte junkmedier i dag tilsammen en udbredelse, der svarer til det gamle dagblad.

Det viser en opgørelse, som Politiken har foretaget med data fra konsulentbureauerne Common Consultancy og Analyse & Tal.

På baggrund af knap 250 artikler vurderede et ekspertpanel af medieforskere i påsken, at 9 netmedier bør betegnes som egentlige junkmedier, fordi de ifølge forskerne leverer journalistik af meget ringe kvalitet og ofte misinformerer deres læsere.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden