Hvis en artikel er markeret som reklame, men ingen læser markeringen, er det så skjult reklame?
Det spørgsmål kan Forbrugerombudsmanden ikke svare klart på, mener tre forskere i digital markedsføring, som Politiken har talt med. De kritiserer de nuværende retningslinjer for skjult reklame for at være uklare og nemme at omgå. Dermed risikerer forbrugerne at blive snydt.
Politiken har i de seneste uger afdækket et stort marked for skjult reklame på nettet, hvor selskaber køber såkaldte linkbuilding-artikler af reklamebureauer og junkmedier. Artiklerne er sjældent markeret som reklame, hvilket er i strid med markedsføringsloven.
Men selv når linkbuilding-artikler er markeret som reklame, kan det gøres på en måde, så forbrugeren risikerer ikke at opdage det. Det vurderer de tre forskere, efter at Politiken har sendt dem 11 eksempler på reklameartikler fra netmedier.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv en del af fællesskabet på Politiken
Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Prøv nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her