0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyhed – quiz mod Politikens redaktion i JuledystenTag quizzen

Reklamefolk benytter evolutionære sabeltigre-kneb

Uklare regler gør det nemt at narre forbrugerne, selv om netmedier formelt overholder loven, mener tre eksperter i digital markedsføring.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

De nuværende retningslinjer for skjult reklame på digitale medier er uklare og nemme at omgå, mener flere ekseperter.

Medier

Hvis en artikel er markeret som reklame, men ingen læser markeringen, er det så skjult reklame?

Det spørgsmål kan Forbrugerombudsmanden ikke svare klart på, mener tre forskere i digital markedsføring, som Politiken har talt med. De kritiserer de nuværende retningslinjer for skjult reklame for at være uklare og nemme at omgå. Dermed risikerer forbrugerne at blive snydt.

Politiken har i de seneste uger afdækket et stort marked for skjult reklame på nettet, hvor selskaber køber såkaldte linkbuilding-artikler af reklamebureauer og junkmedier. Artiklerne er sjældent markeret som reklame, hvilket er i strid med markedsføringsloven.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts