0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Danskerne har set markant mere tv og læst flere nyheder på nettet under coronakrisen

Til gengæld har vi hørt mindre radio og færre podcasts.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er blandt andet DR's fællessangsprogrammer, som danskerne har taget til sig. Sidste uges sankthansudsendelse med Erann DD blev således ugens mest sete program.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Før krisen ramte landet, så danskerne i gennemsnit tv i 2 timer og 19 minutter hver dag.

Men da statsminister Mette Frederiksen (S) 11. marts annoncerede en omfattende nedlukning, steg det gennemsnitlige daglige tv-forbrug med 29 minutter.

Det fremgår af en opgørelse om danskernes medieforbrug fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Det er ifølge rapporten danskere i alle aldre, der har set mere tv under coronakrisen.

Men den højeste stigning ses i aldersgruppen 35 til 54 år.

Forbruget af tv er efterfølgende faldet lidt igen.

Men det gennemsnitlige forbrug ligger i uge 18, som er den sidste uge, undersøgelsen omfatter, stadig otte minutter højere sammenlignet med samme tid sidste år.

Mens flere tændte for deres fjernsyn, var der til gengæld færre, der hørte radio og downloadede podcast.

I rapporten forklares det med, at mange lytter radio og podcast, når de er på farten.

Da Danmark lukkede ned, blev mange hjem sendt hjem og droppede derfor lytningen af radio og podcast.

Radiolytningen er siden coronakrisens første uger steget igen, men ligger ifølge opgørelsen fortsat en anelse lavere sammenlignet med samme tid sidste år.

Ligesom tv-forbruget er steget, er forbruget af mediernes nyhedssites også gået voldsomt frem.

Medier som B.T., Ekstra Bladet og TV 2 har ifølge opgørelsen haft flere end 500 millioner sidevisninger i marts.

B.T. havde til sammenligning gennemsnitligt 318 millioner månedlige sidevisninger i 2019, mens TV 2 havde 117 millioner.

En undersøgelse fra Trygfonden har tidligere vist, at 53 procent af befolkningen over 17 år ifølge eget udsagn har fulgt meget mere med i nyhedsmedierne under coronakrisen.

32 procent svarer, at de har fulgt noget mere med, end de plejer.

Ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts