0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

Lille tegn på stor forandring: De danske nyhedsmedier skamrider overskrifter, der ophøjer holdninger og synsninger til nyheder

Medierne udvander deres egen værdi, når de ophøjer holdninger og synsninger til nyheder, skriver Søren Schultz Jørgensen i denne kommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Arkivfoto: Thomas Borberg

Engang var en nyhed noget, der lige var sket. I dag er det oftere noget, nogen lige har sagt eller skrevet, skriver Søren Schultz Jørgensen.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nogle gange sker de store kulturelle ryk i samfundet, når små ord, bogstaver eller tegn bliver brugt på nye måder. Når vi for eksempel holder op med at sige ’neger’ eller ’de fremmede’, siger ’du’ i stedet for ’De’ eller holder op med at sige eskimo om flødeis. Tilsyneladende ubetydelige sproglige forandringer, der faktisk flytter, hvordan vi taler og interagerer med hinanden.

I de senere år har en mikroskopisk ændring i pressens måde at lave overskrifter på forandret den måde, borgerne præsenteres for verden på i den digitale nyhedsstrøm. En stille revolution, der kan iagttages i noget så inferiørt som brugen af et tegn: Det gode gamle kolon.

Tjek selv ind på et af de danske nyhedsmediers websites – Ekstra Bladets, B.T.s, Berlingskes, Politikens, DR’s eller TV 2’s – og du vil blive mødt med en syndflod af kolon-kommunikation: ’Søren Brostrøm: Mundbind giver ingen mening nu’. ’Lise Nørgaard: Jeg er meget ked af det’. ’Ung kvinde: Jeg er asylsøger, sort og lesbisk’. Min egen håndholdte og helt uvidenskabelige optælling viser, at omkring en tredjedel af overskrifterne på de danske nyhedsmediers websites følger denne skabelon – person, kolon, udsagn.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce