0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det ser »påfaldende« ud: Socialdemokratiet melder Radio4 til Radio- og tv-nævnet

Er det en annoncekampagne eller en form for støtte til ejerne?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anita Graversen/ANITA GRAVERSEN
Foto: Anita Graversen/ANITA GRAVERSEN

Der var jubel hos direktør Anne-Marie Dohm på Radio4, da den gik i luften 1. november sidste år. Nu skal kanalen granskes af Radio-og tv-nævnet.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Er det i orden, at Radio4 udelukkende reklamerer i de aviser, der tilhører radioens ejerkreds?

Det spørgsmål skal Radio- og tv-nævnet nu tage stilling til, efter at fagbladet Journalisten har afsløret, at Radio4 ikke har reklameret i et eneste landsdækkende medie.

Socialdemokratiets politiske ordfører, Jesper Petersen, har ifølge Berlingske bedt Radio- og tv-nævnet undersøge Radio4’s markedsføring.

Den socialdemokratiske medieordfører, Kasper Sank Kjær, siger til Berlingske, at det ser påfaldende ud, når radioen udelukkende annoncerer i egne medier.

»Vi har bedt Radio- og tv-nævnet om at se på, om den markedsføring, Radio4 laver, og som er for offentlige midler, er den mest effektive markedsføring for at udbrede kendskabet til en ny radiokanal«, siger han.

Fagbladet Journalisten skrev for en måned siden, at Radio4 havde købt annonceplads i 20 dagblade, blandt andet JydskeVestkysten, Fyens Stiftstidende, Århus Stiftstidende og Nordjyske Stiftstidende, der alle er med i radioens ejerkreds.

En annoncering, som medieforsker Henrik Søndergaard fra Københavns Universitet også mente var påfaldende.

»Det er formentlig ikke ulovligt. Men det ser mærkeligt ud. Det kan give mistanke om, at det ikke så meget er en annoncekampagne som en form for støtte til de medier, der er involveret. Og den mistanke bør ikke kunne rettes«, sagde han.

For eksempel var der ingen annoncering i medier i hovedstaden, selv om mere end 30 procent af radioens lyttere bor i hovedstadsområdet.

Radio4’s direktør, Anne-Marie Dohm, afviser, at radioen har valgt at støtte sin ejerkreds.

»Det er ikke den brede landsdækkende målgruppe, den her kampagne skal ramme. Opdraget var at ramme de 30-60-årige, som er interesseret i lokal- og regionalstof, og som hovedsageligt bor i provinsen. Vil man ramme dem, gør vi det mest effektivt ved at indrykke i regionale og lokale medier«, siger Anne-Marie Dohm til Journalisten.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter